Här kommer del två om arbete med lera i ateljén. Första delen Att skapa en mötesplats kring lera kan ni läsa här!

De yngsta barnen

Upptäcka, utforska och uppleva leran- hur känns den? Vid de första tillfällena brukar jag endast använda mig av lera och inga verktyg. Jag brukar vara ganska generös och ge barnen en stor lerklös. När jag ger barnen leran så ber jag dem att banka den emot bordet. Det kan vara olika svårt beroende på hur gamla barnen är- men de äldre barnen brukar göra detta utan problem. När keramiker bankar eller knådar lera är det främst för att få bort eventuella luftbubblor och göra leran smidig. Jag tänker att när barnen bankar leran är det för att göra den mjuk och smidig. Att få bort luftbubblor är endast nödvändigt om man ska bränna leran.

När barnen får möta leran de första gångerna så får de ”bara” arbeta med händerna. Hur barnen väljer att möta lerklösen är olika. Trycka med fingrarna, göra hål, dra loss små bitar, för att sedan fästa trycka/ banka fast dem igen. Barnen ”klottrar” med lera. Alltså de skapar, gör saker utan att avbilda eller berätta vad de gör.

Barn och lera - Sara Rostedt

När barnen mött leran några gånger och beroende på lerans fuktighet brukar jag låta barnen tillsätta vatten, då tycker jag att det är bäst med små sprayflaskor som barnen kan turas om att använda. Av vattnet ser och känner barnen hur leran förändras. Leran blir len och kladdig. Ibland får man ”pausa” vattnet så att det inte blir för kletigt. Att tillföra stenar undersöka- hårt/ mjukt och arbeta med kontraster kan vara ett annat undervisningstillfälle för de yngre barnen.

De äldre barnen och lera

Hur kan det då ske en progression? När barnen är över det första stadiet- som jag kallar ”klotterstadiet” kan man börja visa dem olika tekniker och introducera lerverktyg för att kunna gestalta och uttrycka sig genom leran. Dessa tre grundtekniker kan man förslagsvis introducera vid olika tillfällen.

Kavla

Kavla leran är något som barnen är oftast är bekanta med, om de tidigare har arbetat med play-doh lera. Leran behöver ett ganska hårt tryck för att bli helt platt, men de äldre barnen brukar fixa detta galant. Vidare brukar jag uppmuntra barnen till att skapa mönster, antingen genom att rista med modellerpinnar eller att skapa mönster genom att kavla räfflat tyg eller gamla spetsdukar in i leran.

Ringla

Att ringla lera innebär i stort sett att arbeta med lerkorvar. Ni kan arbeta tvådimensionellt eller tredimensionellt. Antingen ”teckna” med lerkorvarna alternativt genom att bygga på höjden.

Här kan man oxå med fördel arbeta med slickers ”lerlim” (recept finns här) och då fästa de olika delarna med varandra.

Lertorn av barn, 4 år

Tumma

Att tumma innebär egentligen bara att man arbetar med fingrarna och framförallt tummarna. Ett exempel är att man utifrån en lerboll gör hål med tummarna och sedan trycker och formar leran som man vill ha den.

Hur använder man de olika verktygen?

• Modellerpinnar – används för att rista eller rita i leran, göra detaljer så som mönster ögon eller liknande.
  • Slingor – används framförallt för att gröpa ur leran.
  • Skärtråd – använder du eller de äldre barnen för att skära av lera till lämpliga storlek.

Att arbeta tredimensionellt och avbilda människor eller djur är en utmaning för de äldre barnen. När man arbetar tredimensionellt kan man se objektet från olika håll. Man får visa barnen att man kan avbilda från båda sidorna, framifrån och bakifrån. Då är det lättast att arbeta utifrån en modell som du kan visa barnen.

T-rex av barn 6 år

Tips! Lera och ljusbord

-Täck ljusbordet med bokplast. Tillsammans kan ni trycka ut lera så att det täcker ljusbordet och sedan kan barnen rista fram ljuset- spännande!

-Arbeta med lerkorvar och tryck fast på ljusbordet, skapa mönster eller figurer.

Jag hoppas att ni fått många konkreta tips på olika undervisningstillfällen, där ni tillsammans med barnen kan utforska lerans fantastiska egenskaper!

#Äldre barn, #Ateljé, #Lera, #Ljusbord, #Verktyg, #Yngre barn
2 svar på “Barnen och leran”
  1. Lera är spännande att arbeta med. Våra 1-2 åringar älskar att känna, klämma (smaka hehe) och ibland är det liite läskigt att bekanta sig med den. Men finns sååå många möjligheter. Vi har precis gjort porslinsdeg med våra som ska bli julgranspynt.

1. Jag håller helt med dig! Så många möjligheter, men samtidigt finns det alltid några barn som inte vill bli kladdiga om händerna.
      Hur har ni gjort porslinsdeg?
      /Sara