fbpx

Jag fortsätter min bloggeriresa genom att ge små tips och tricks på hur man framförallt kan utveckla sina musikstunder i förskolan (läs om puls här och hur man börjar med musik i förskolan här). I detta inlägg ska vi ta oss igenom dynamik, alltså musikens grundelement dynamik. Ej att förväxla med dynamiken genom hela musikstunden, den sortens dynamik kan ni läsa mer om här. Vi kommer också beröra tempo, vilket egentligen inte behöver någon mer beskrivning än att det handlar om hur snabbt eller långsamt man sjunger eller spelar en låt. 

Hur kan barnen hitta dynamiken i musiken? - Anton Jakobsson

Dynamik handlar i regel om att sjunga eller spela starkt och svagt. Alltså, viskar du fram orden när du sjunger så sjunger du svagt. Om du skriker, ja då sjunger du väldigt starkt. Det handlar också såklart om att slå hårt eller svagt på till exempel en trumma. Jag ska ge exempel på hur man kan öva på detta tillsammans med barnen för att de ska få bra kontroll över sin röst när de sjunger. Hur de ska veta hur skillnaden är när de själva tar i och sjunger starkt eller när de faktiskt skriker. Också hur de kan spela med i musiken med hjälp av en trumma istället för att banka hål i huvudet på alla på avdelningen. 

Vi börjar med sången

Tips nr 1: 

Sjung ut. Tillåt mig slita ut ett utslitet citat än mer: Barn gör som vi gör. Därför måste vi visa dem hur det går till när vi sjunger och tar i. 

Tips nr 2: 

Kanske det enklaste tipset. Man ska säga följande mening: ”Nu ska vi ta i när vi sjunger, fast utan att skrika”. Ge gärna exempel på hur man sjunger starkt och svagt så att barnen får en uppfattning om vad det är vi pratar om. 

Tips nr 3:

Sjung enkla sånger på olika sätt. Jag själv brukar inleda mina sångstunder med att sjunga Blinka lilla stjärna 3-4 gånger. Först ”vanligt” för att komma igång, därefter lite snabbare där barnen också får klappa takten samtidigt som vi sjunger. När sången går snabbare tenderar man också att sjunga starkare. Här blir den utmanande delen att både pinpointa de barn som tenderar att börja skrika så att de sjunger något svagare samtidigt som vi håller liv i de barn som kanske precis har kommit igång med att ta i när de sjunger. 

När vi tagit i dämpar jag vanligtvis alla ljud (främst från gitarren som jag använder mig mycket av) och visar med kroppen, genom att kura ihop mig något, att vi nu ska viska fram orden. Sen sjunger vi sången väldigt svagt. Enklast i början är att sjunga den långsamt när det ska sjungas svagt. Ju bättre grepp barnen får om sitt röstläge, desto mer kan man utmana dem genom att blanda tempo. När jag övat länge med en barngrupp brukar jag säga till dem att testa sjunga supersnabbt och supersvagt, ”Det svåraste som finns inom musiken”. Då brukar de koncentrera sig extra mycket. 

Tips nr 4: 

Välj en sång som framkallar skrik för att kunna ta ner det från skrik-nivå till nu tar vi i-nivå (alltså en nivå som inte slaktar trumhinnan). Sången jag använder mig av heter Falafel. Den handlar om att man kan äta falafel utan gaffel. Dock ska man akta sig för såsen som är staaaaaaaAAAAAAAAAAAARK. I den sekvensen ska barnen vifta med händerna framför munnen för att svalka käften. När vi gör det brukar barnen ta i för kung och fosterland. De tycker oftast det är väldigt roligt vilket gör att vi kan öva på det flera gånger där man uppmanar dem till att vi ska ta i, fast utan att skrika (se tips nr 2).

Tips nr 5: 

Det näst enklaste tipset; Sjung ofta! Repetera sångerna så att barnen kan dem ordentligt. När de kan texten får de självförtroende nog att ta i lite mer när de sjunger. 

Tips nr 6: 

Välj en tonart där barnen får ett behagligt röstläge. Vi vuxenmänniskor har en tendens att sjunga där det är behagligt för oss att sjunga. Lyssna in hur barnen sjunger och hur det låter. Om vi väljer fel tonart, för barnen, hamnar de i ett läge där de kanske inte ens kan sjunga sången utan hamnar i någon form av misslyckad Johnny Cash-imitation, alternativt i ett läge där de inte ens kommer upp i de högsta tonerna i sången utan att skrika sig hesa. Vi måste ge dem förutsättningarna för att kunna öva på sitt röstläge utan att riskera att de skadar stämbanden.

Tips nr 7:

Läs Johans inlägg om Sånguppvärmning. Precis som att kroppen behöver värmas upp inför ett träningspass bör också stämbanden värmas upp inför sångträning.

Instrumentspel

Jag tänker använda trumman som exempel då det är det lättaste sättet att komma igång. 

Tips nr 1: 

Kort och gott: Slå hårt på trumman. Låt barnen gå loss till en början så de får det ur systemet. 

Tips nr 2: 

Försök få till ett gemensamt stopp från det högljudda kaos som precis skapats. Att säga ”Åååååååååååååå, stopp!” och sträcka upp händerna i luften brukar funka rätt bra. Använd den tysta pausen för att snabbt visa barnen att det går att spela svagt på trumman genom att bara använda pekfingrarna. 

Tips nr 3: 

När barnen fattat galoppen och ni tillsammans utforskar starkt och svagt ljud, testa då lite olika sätt att spela på. Man kan till exempel spela snabbt med fingrarna och få det att låta som regn. Riv med naglarna mot trumskinnet och få till ett härligt rispande ljud. Möjligheterna är oändliga. 

Tips nr 4: 

Med trumman är det lättare än i sången att prata om begreppen starkt och svagt med barnen då de faktiskt tar i med händerna när de slår på trumman, det blir väldigt tydligt för dem. Med rösten brukar man i folkmun alltid prata om högt och lågt, men vill du nå musikalisk teorikunskap är det korrekta att säga starkt och svagt när det handlar om musikens dynamik. Högt och lågt handlar i sin tur om vilken tonart en sång ligger i. 

Jag hoppas tipsen kan leda till en fördjupning i musikundervisningen på förskolorna. 

Tack för ordet!    

Författare

#Dynamik, #Musikstund, #Puls, #Röst, #Sång, #Trummor, #Uppvärming

Lämna ett svar