Förtroendekapital. Vilket fantastiskt ord ändå! Ett kapital som inte handlar om pengar eller saker utan handlar om förtroende, tillit. Ett kapital vi aldrig, till skillnad från andra sorters kapital, kan bli tilldelade utan där vi faktiskt MÅSTE arbeta fram det tillsammans med barnen – i en ständig process.
Anna Hellberg Björklund beskriver i sin bok ”Främja barns psykiska hälsa i förskolan” att förtroendekapitalet är en av de faktorer som ger näring åt våra relationer, gör att de frodas och växer och förtroendekapitalet är dessutom en viktig ingrediens i vårt pedagogiska ledarskap. Varför tror vi att barnen ska följa någon som de inte känner förtroende för? Det gör ju inte vi vuxna heller. Vi vill också ha ledare vi känner förtroende för, där vi känner att dessa vill oss väl. Det samma gäller barnen.
Med ett gott förtroendekapital och med tillit mellan pedagoger och barn kommer det kännas mycket mindre obehagligt för barnen då pedagogen exempelvis behöver säga ifrån när något blir fel. Det blir lättare för oss att ge barnen rätt sorts stöd om barnen KÄNNER att vi vill barnen väl. Att vi gör detta för att vi bryr oss om dem, för att vi är rädda om dem, tycker om dem istället för att vi bara vill bestämma över dem.
Det kan såklart fortfarande kännas jobbigt för barnet att det blev fel men om man har ett stort förtroendekapital så kommer inte tillsägelsen försämra relationen. Med ett stort förtroendekapital kommer er relation fortgå och vara stark även då det blivit fel.
Hur kan vi då bygga på vårt förtroendekapital med barnen?
- Närvaro där du är med i sinnet.
Alltså att både din kropp och dina tankar är här och nu tillsammans med barnen. Hur kan detta göras i en stressad miljö där pedagoger känner att de fan aldrig nästan räcker till? Jo! Genom att ge varandra tillåtelse att prioritera detta. Ge varandra tillåtelse att stanna kvar i de fina stunderna och tydliggör det i er kommunikation, säg det högt alltså. Fokusera på era relationer med barnen. Låt det få vara prio ett.
- Dela fina upplevelser tillsammans!
Ju fler fina, bra och roliga upplevelser ni delar tillsammans med barnen ju mer förtroendekapital får du. Lek! Skratta! Var tramsig och skojja tillsammans med barnen! - Hantera att bli känslomässigt utmanad av barn.
Stötta barnen i att det ibland kan bli fel men att vi hjälps åt att fixa det igen. Relationen är inte bortom räddning för att barnet blivit ”ovän” med dig utan visa att man kan reparera relationen när det blivit fel.
Har du några bra tips på hur du arbetar med att skapa förtroendekapital med barnen i din barngrupp?
Är anställd som vikarie. Är legitimerad förskollärare sedan 30 år. Har därför ”gratis” möjlighet att bygga upp förtroende och tillit, då jag inte behöver tänka på utvecklingssamtal, föräldramötet, planeringsmöten osv.
Jag har en stor portion humor och skojar med barnen. Min målsättning är att ”idag ska vi ha roligt på förskolan”. Har man roligt tillsammans, lär man sig lättare, tror jag. Humor med ordlekar. Försöker lära mig namnen direkt och använder namnen så mycket som möjligt. Synliggöra barnen. Beröm när barnen gjort något bra. Synliggöra barnen. Försöker snappa upp det barnen är intresserade av och göra aktiviteter utifrån det. Inte ge ”ordergivning”och uppmaningar långt ifrån barnet utan, om det är möjligt, komma nära barnet och sätta mig ner på huk och tex säga, ”nu ska vi äta så du behöver tvätta händerna före vi äter”.