Tillbaka till verkligheten – lite tips och tankar

Att komma tillbaka till förskolan efter en lång och härlig semester kan vara en stor omställning. Både för barn, vårdnadshavare och pedagoger. Det är en tid fylld av blandade känslor – för barnen kan det vara spänning över att träffa kompisarna igen. Men också lite nervositet inför att lämna den trygga semesterbubblan. För vårdnadshavare kan det vara både skönt att få återgå till rutiner och jobb. Men man kommer sakna dem stunder man fått med sitt barn under semestern.

Barn och vårdnadshavare

Vårdnadshavare kan stötta barnet genom att prata om förskolan ett par dagar innan. Påminna om de roliga aktiviteterna, kompisar och pedagoger de kommer att få träffa snart. På så sätt kan man bygga upp positiva förväntningar hos barnet inför första dagen tillbaka. Låt barnet få hjälpa till och packa, välja extra kläder till korgen och ett gosedjur som trygghet att ta med. Ta er tid att tillsammans med barnet och titta på bilder och prata om vad ni har gjort under semestern. Vilka minnen ni har skapat tillsammans, stora som små. Vad var barnets favorit aktivitet under sommaren, vad tyckte barnet var roligast? På så sätt kan man hjälpa barnet att återberätta på förskolan om sin sommarsemester.

Inför återgången till förskolan kan även oro uppstå för barnet. Det kan hända att barnet är nervös eller ledsen inför att komma tillbaka, kommer kompisarna vara där? Har någon slutat, kommer det vara nya barn där? Kanske det har börjat någon ny pedagog som barnet inte hunnit lära känna. Lägg extra tid på morgonen den första veckan för att få en lugn start, det kan underlätta lämningen på förskolan.

Det är viktigt att bekräfta barnets känslor, bekräfta att du förstår och det är okej. Försäkra barnet att de kommer få en bra och rolig dag på förskolan när de börjar. Prata med pedagogerna på förskolan hur barnet har reagerat inför att komma tillbaka till förskolan. De kan ge värdefulla insikter och stöd för att underlätta övergången. Var öppen med eventuella bekymmer och lyssna på deras råd. Detta ger även pedagogen bättre förutsättningar att möta upp barnet vid återgången till förskolan.

Pedagoger

Barnen har säkerligen upplevt många spännande saker under semestern. Skapa tid för att lyssna på deras berättelser och uppmuntra dem att dela med sig av sina upplevelser. Ha en ”semesterberättelse-stund” där varje barn får visa en eller flera bilder och berätta om något roligt de har gjort. För att hjälpa barnen att återgå till vardagsrutinerna är det bra att introducera dem gradvis. Börja med kortare samlingar och ge barnen gott om tid att leka och utforska i egen takt. Det är ju inte ovanligt att man har passat på under sommaren att utveckla och förändra lekmiljön på avdelningen. Låt barnen få tid att utforska lekmiljön den första tiden.

Strukturera dagen med välkända aktiviteter men lämna utrymme för fri lek och spontanitet och möjlighet till att utforska lekmiljöerna. Använd barnens energi och nyfikenhet för att skapa meningsfulla lärande aktiviteter. Tematiska lekar och projektbaserade på deras semester upplevelser kan vara ett roligt sätt att återuppta inlärningen. Kanske kan ni utforska olika länder, naturupplevelser eller hobbyer som barnen har upptäckt under sommaren.

Varje barn hanterar övergången från semester till förskola på olika sätt. Var uppmärksam på deras individuella behov och känslor. Vissa barn kan behöva extra stöd och trygghet, medan andra snabbt finner sig till rätta. Anpassa ditt bemötande efter varje barns unika behov. Kommunicera med föräldrarna om hur deras barn har det vid återkomsten. Regelbunden dialog och uppdateringar bidrar till att bygga förtroende. Det och ger vårdnadshavarna trygghet i att deras barn trivs och mår bra på förskolan.

Genom att ta till oss dessa tankar, kan vi tillsammans skapa en trygg, rolig och lärorik miljö för barnen på förskolan. Det är en tid för återseenden, nyfikenhet och möjligheter. Vi har en viktig roll i att göra den så positiv som möjligt. Välkomna tillbaka till en ny termin fylld av glädje och upptäckter!

#Semester, #Terminsstart, #Utvärdering, #Vårdnadshavare