Sommarförskola, temaavslut och förberedelse inför höstterminen är sådant vi alla arbetat med den senaste tiden. Och när slutet av terminen kom kändes det hos både oss pedagoger och barngruppen att vi längtade efter annat.
Inför sommarförskola
På min förskola bedrevs sommarförskola och med tillkom det extra uppgifter att göra innan den ordinarie verksamheten stängdes och den tillfälliga öppnades. Bilder och information rensades bort och låstes in tillsammans med material vi var extra rädda om. Och det förbereddes material som skulle användas på sommarförskolan. Samtidigt som den ordinarie barngruppen gick hem för sommarledighet, plockades deras information ner och en ny bild och namn sattes upp.
På min avdelning som inte var öppet under sommaren städade vi sista veckorna innan vi stängde ner. Vi delade på oss i arbetslaget där några gick iväg med barngruppen och hittade på något kul och några stannade kvar och körde igång med städningen. Vi diskade alla leksaker och tvättade alla textilier såsom madrassöverdrag, örngott, filtar och kuddöverdrag. Samt dammtorkade alla ytor, dammsög och städade och plockade undan i ateljén. Material skickades med barnen hem och vi plockade undan årets tema för att göra plats för det nya. Vi köpte in nya leksaker och material som antingen ställdes fram direkt eller som fick ställas undan till senare.
Hur gör ni på andra förskolor?
Hur mycket tid lägger ni ner på att städa och förbereda praktiskt inför hösten? Måste vi göra alla dessa moment innan vi stänger ner? Det tar tid från barngruppen och även om vi också hinner att njuta och fånga vardagen med de ibland få barn vi har kvar, så är det ändå ett extrajobb vi utför. Det kanske är enda tiden på hela året som det är färre barn på plats och då ger det utrymme till att städa, rensa och sådant vi inte hinner annars. Det ger även utrymme till att göra det där lilla extra – som att vara en heldag i en lekpark och ta med lunch och vila där. (Det är inte något vi gör med 14 stycken 1-3 åringar i vanliga fall).
Förberedelser inför hösten
Förutom det praktiska som städning så förberedde vi även kommande temaarbete och eventuella inskolningar. Vi satte grunden för temat och gjorde en grovplanering för att sedan under hösten gå mer in på detaljnivå. Vi diskuterade barngruppen och vilka behov vi kunde se och vad vi behövde ändra i verksamheten. Men hur mycket bör man göra klart och planera innan höstterminen drar igång?
Tillbaka igen
Nu är vi tillbaka efter sommarledigheten och nu börjar barnen komma tillbaka. Det är med pirr i magen (både hos oss och dem) vi möter dem i hallen på morgonen efter att vi inte har setts på flera veckor men än så länge är det med glädje och spring i benen de rusar in till sina kompisar. Men vi känner inte alltid igen dessa barn som kommer tillbaka efter ledigheten. De har växt och blivit längre, har utvecklat sitt språk. Helt plötsligt gillar de inte äpplen utan nu ska det bara vara päron! Och de älskar nu att leka med klossar som var helt ointressanta innan. Poängen är att vad de tyckte var intressant innan sommarledigheten har ändrats på en så kort stund och därför kan vi inte förbereda allt innan barngruppen är på plats igen.
Det underlättar självklart att ha en grovplanering klar och en grund att stå på, men vilken väg vi går får vi se. Föredrar ni att förbereda allt, lite eller inget innan semestern? Eller som vi, lite före och lite när vi kommer tillbaka? (Och lite under tiden).