Ibland får vi de där speciella dagarna, dagarna vi kallar för guldkorn. Det är dagar där allt stämmer, vi är fulltaliga på avdelningen och tiden finns för samtal och närvaro med barnen. Vi känner att vi kan vara den där läraren i förskolan eller barnskötaren vi vill vara för barnen. För ett par veckor sedan hade jag en sådan dag och jag kände att jag verkligen fått göra skillnad för de barn som behövde det som mest.
Att ge barnen vad de behöver – Med tydlighet och trygghet
Under min karriär har jag lärt mig hur viktigt det är med tydliga ramar. Att möta barnen med vad jag kallar ”helhjärtade ja och nej”. Man ger ett tydligt ja eller nej och det skapar trygghet, särskilt för de barn som är i behov av extra stöd. Ett ja betyder att vi står där för dem och ett nej är en gräns som hjälper dem att förstå vad de kan förvänta sig.
Att säga nej kan ibland vara det bästa vi kan göra för att skapa trygghet och förutsägbarhet. Att tillsammans hitta en lösning eller ett alternativ. Ett sätt att möta barnet halvvägs och det bygger deras tillit och självkänsla. Barnen lär sig också att nej inte är ett avvisande utan det är en möjlighet att förstå och utforska gränserna tillsammans med en vuxen som står stabilt bredvid dem.
Guldkornsdagen där förutsättningarna fanns blev en påminnelse om hur stor skillnad rätt resurser gör för barnen och för oss som arbetar med dem. Med kollegor på plats kunde vi fokusera på varje barns behov i stunden. Vi behövde inte springa ifrån en aktivitet för att lösa nästa. Jag kunde ha de samtal som vissa av barnen behövde för att bearbeta känslor. Vi kunde sätta oss tillsammans och resonera fram ett sätt att hantera situationen utan utbrott.
När alla får möjlighet att bemötas med förståelse – att någon lyssnar, tröstar och hjälper dem att bearbeta sina känslor – då blir förskolan den trygga, roliga och lärande plats den är tänkt att vara. Den här dagen kände jag mig på riktigt som en del av barnens lärande och utveckling. Det är så här det ska kännas större delen av tiden när man arbetar i förskolan.
Kampen för resurser – Ett gemensamt NEJ för barnens och vår skull
Vi vet att barnens utveckling och trygghet står på spel när vi inte kan ge dem det de behöver. Vi ser hur de stora barngrupperna, den individuella lönesättningen och kraven utan resurser sliter på både oss och barnen. När vi är för få på avdelningen blir det de sårbara barnen som drabbas först och samtidigt kämpar vi med en ohållbar arbetssituation.
Så hur kan vi förändra detta? Hur kan vi gemensamt nå fram till politiker och beslutsfattare och visa att vi behöver bättre förutsättningar?
1. Enad front inom förskolan – Våga sätta gränser tillsammans
Vi behöver skapa en stark gemenskap inom förskolan där vi känner oss trygga nog att säga nej tillsammans. Rädslan för att sätta stopp är vanlig, ofta är vi rädda att lönen eller villkoren ska påverkas negativt. Är vi många som gör samma sak och står bakom varandra blir vi en röst som inte kan ignoreras.
- Prata öppet om gränserna inom kollegiet. Bygg en kultur på förskolan där alla känner att de kan säga ifrån när resurserna inte räcker till. Om vi står enade för barnens och vår egen skull blir vi starkare tillsammans.
2. Använd medier och vårdnadshavare som allierade
Genom att dela våra erfarenheter, som de där guldkornsdagarna och de dagar när vi inte räcker till, kan vi göra föräldrar och allmänheten medvetna om förskolans utmaningar. Vårdnadshavare är ofta våra starkaste allierade när de förstår hur situationen påverkar deras barn.
- Skapa dialog med vårdnadshavare om de brister som finns. Berätta vad ni gör för att ge deras barn bästa möjliga stöd under svåra omständigheter. Många vårdnadshavare är beredda att stödja oss om de vet hur läget är.
- Använd lokala medier för att dela våra berättelser och lyft förskolans behov av resurser. Så att fler hör och förstår hur situationen påverkar barnens vardag. Men kom också ihåg att berätta om guldkornen och ge konkreta förslag på vad som behövs.
3. Fackligt stöd för tydliga gränser och lagstadgade regleringar
Ett viktigt steg framåt är att tillsammans med fackförbunden arbeta för ökade resurser och lagstadgade regleringar i förskolan.
- Engagera dig i fackligt arbete och lyft frågan om arbetsvillkor och bemanning. Om vi kan samla fler inom förskolan i fackliga sammanhang, kan vi påverka arbetet mot lagstadgade regleringar och säkerställda resurser. Ju fler som tillsammans driver frågorna desto mer påverkan får vi.
4. Sluta trolla och sätt realistiska mål
Vi behöver gemensamt sluta trolla med knäna, sluta med att springa lite fortare och göra lite mer. När vi försöker göra det omöjliga med för få resurser skapar vi en illusion av att verksamheten fungerar.
- Kommunicera tydligt med arbetsgivaren om vad som är möjligt inom de resurser vi har, och vad som inte är hållbart. Genom att vägra dölja bristerna kan vi bidra till att skapa insikt om förskolans verkliga behov.
För en hållbar framtid för barnen
Våra guldkornsdagar påminner oss om vad förskolan kan vara – en trygg, lärande och utvecklande plats för varje barn, och en arbetsplats där vi kan vara stolta lärare i förskolan och barnskötare som har resurser att möta barnens behov. Att säga nej tillsammans är att stå upp för en bättre framtid, där varje barn får den omsorg och det stöd de förtjänar, och där vi kan arbeta utan att gå sönder. För att nå dit måste vi fortsätta att vara en röst för förskolan, genom att stå enade inom arbetslaget, engagera vårdnadshavare och fackförbund och skapa opinion för lagstadgade resurser och arbetsvillkor. Tillsammans kan vi arbeta för att förskolan blir den plats där alla barn får växa och utvecklas i trygghet – och där varje guldkorn blir en del av vardagen.
Otroligt välformulerat och det stämmer precis med hur jag upplever förskolan . Jag minns en guldkornsdag tidigt i höst, helt fantastisk med ett helt arbetslag. Jag hade nästan glömt hur roligt man kan ha det på jobbet. Nu är det dags att kavla upp ärmarna och säga stopp och vara så himla duktig!
[…] till lugnet. Det är en insikt som jag har tagit med mig in i mitt yrkesliv, det påverkar hur jag möter varje barn jag arbetar […]