Hur gick det? Utvärdering av sinnenas jul

I föregående inlägg skrev jag om julpyssel och mina reflektioner kring förväntningar samt hur barnen istället kan få uppleva julen med flera sinnen istället för att producera efter mallar.

Detta är det andra året som jag arbetar tillsammans med barnen och upplägget ”sinnenas jul”.

Material.

Barnen fick prova på att arbeta med tryckteknik. För att koppla arbetet till julen använde vi oss av grönkål. Barnen fick valsa tryckfärg på kålbladet, för att sedan trycka. Att trycka är en lämplig teknik för barn i alla åldrar. Jag valde att arbeta med mörka papper och vit färg. Barnen tyckte att det var spännande att öppna och se hur trycket blev. – ett träd när det snöar sa ett barn. En bubblare var när jag kopierade barnens tryck för att andra barn sedan kunde teckna på dem med oljepastellkritor.

Tryck av grönkål.
Kopia.

Barnen fick även arbeta med det materialet som vi luktat, känt, tittat på och samtalat om. Allt material var kopplat till julen så jag använde mig av kryddor; kanelstänger, stjärnanis, kryddnejlikor, torkade äpplen och apelsiner. Jag gjorde även ett tillägg med mosaik, för att ge barnen fler skapande möjligheter. Därefter fick barnen arbeta med att lägga bilder. I denna process förutom att skapa mönster delade barnen med sig av berättelser som under tidens gång växte fram. Det blev slott, där prinsessor bakade pepparkakor i köket. Av apelsiner blev det solar, av stjärnanis blev det blommor eller sjöstjärnor.

Jag använde mig av både större och mindre ramar. De större guldramarna häftade jag fast svart filttyg på för att skapa större kontrast gentemot materialet. Jag upplevde att de större ramarna gav barnen bättre samspel och möten både i skapande processen och i uppbyggnaden av de spontana berättelserna.

Material.
Närbild på material.

Vilka tankar tar ni med er till nästa högtid?

Författare


Upptäck mer från Tankar om Förskola

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

#Julpyssel, #Mosaik, #Pyssel, #Tryck

Lämna ett svar