Förskolan + Fritidshemmet = Sant

Mitt namn är Emma Håkansson och jag är grundlärare i fritidshem. Jag skriver här på Tankar om Förskola eftersom jag vill belysa hur vårt arbete inom förskolor och fritidshem överlappar och kompletterar varandra. Denna överlappning gör fritidshemmet till en naturlig fortsättning efter förskolan medan barnen tar sina första steg in i grundskolan.

När barnen lämnar sin förskola har de bland annat mött ett pedagogiskt innehåll som fokuserat på trygghet, social gemenskap och lek. Det har gett dem tillfällen att stärka sin självkänsla, stimulera lusten att lära och känna glädjen i att göra nya upptäckter. När barnen sedan kommer till grundskolan finns fritidshemmet där för att ta vid där förskolan avslutat. Vi tar över stafettpinnen med uppdraget att på liknande sätt främja barns lärande och utveckling.

Så många likheter i förskolor och fritidshem

Både förskolor och fritidshem har uppdrag med fokus på att skapa trygghet och glädje. Samt arbeta med relationer; att varje barn har en naturlig plats i gruppen. Att det är självklart att barnet ska  plats, ta plats och ge plats. Värdegrundsarbetet kring respekt, ansvar, samarbete och demokratiska principer införlivas i båda verksamheterna. Det rustar barnen att fungera ute i ett föränderligt samhälle. Vår undervisning ser inte likadan ut år efter år eftersom behoven ändras, intressen ändras och samhället ändras. Både förskolan och fritidshemmet anpassar sig, eftersom vi måste. Det ingår i vårt uppdrag.

Förskolan + Fritidshemmet = Sant / Emma Håkansson

Vårt arbete med att utveckla barns språk och kommunikation pågår medvetet från att de första barnen kommer klockan sex på morgonen till de sista går hem vid sex-tiden på kvällen. Även det estetiska skapandet och barnens kreativitet har stor plats i båda verksamheterna. Skapande ger, förutom kreativitet, naturliga tillfällen att öva problemlösning, kommunikation, motorik och mycket annat.

På förskolorna ser vi daglig fysisk träning i lekar, danser, gympapass eller i andra aktiviteter. Varje barn ska få chansen att uppleva glädjen i att röra sig och utveckla sin motorik på olika sätt och i olika miljöer. Både inne som ute. Detta fortsätter vi sedan med i fritidshemmen.

Omsorg, utveckling och lärande går hand i hand i våra verksamheter. Det behöver finnas en balans mellan aktivitet och vila och det tar vi fasta på. Vi arbetar efter intressen och behov, där behoven ibland är barnens självupplevda behov och ibland det som pedagogiskt ansvariga bedömer att en barngrupp behöver.

Planerad och spontan

Undervisningen ska vara både situationsstyrd och planerad. Ibland fångar vi händelser i luften och spinner vidare på upptäckter där och då. Ett projekt kan ta allt från några minuter till flera veckor beroende på situationen och hur barnens intresse utvecklas. Andra gånger har vi tydliga nedskrivna mål i sikte och arbetar med de förmågor barnen ska få en chans att utveckla eller det innehåll de ska få möjlighet att möta. Spontant eller planerat, undervisningen sker alltid med en pedagogisk medvetenhet om att det är ett lärande som sker.

Båda miljöerna uppmuntrar barnen att utveckla sin självständighet genom att ge dem möjlighet att göra egna val och lösa problem som uppstår i vardagen eller i undervisningen.

Ett viktigt samarbete med hemmen, kring barnen och verksamheten, får vi naturligt i de dagliga mötena med vårdnadshavare och ibland även med övrig familj. Det finns så mycket vi löser tillsammans tack vare relationerna vi skapar i dessa möten.

Det viktigaste av allt – Leken

Det finns fler likheter i våra uppdrag men förståelsen av lekens betydelse är nog den största.

Som en röd tråd genom förskoletiden och sedan genom fritidshemmet går leken. I leken utvecklas kompetenser, insikter och kunskaper. I leken får barnen möjlighet att bearbeta upplevelser och utveckla sin fantasi. Genom leken tränas förmågan till empati och omtanke. Dessutom övar barnen sig på att uttrycka egna tankar och åsikter samt få förståelse för att andra kan tycka annorlunda. Eftersom leken är en sådan stor glädje i sig själv så är motivationsfaktorn att få leken att fungera hög. Det bäddar för mycket lärande. Därför är det viktigt att det finns en verksamhet i grundskolan som kan fortsätta se leken som en av de största källorna till barns välmående, kunskap och utveckling. En verksamhet som låter leken ta tid och plats så som den fått göra i förskolan. Fritidshemmet!

Därför är det fritidshemmet som förvaltar förskolans arv

Fritidshemmet stödjer, precis som förskolan, barnens utveckling och lärande i en mer informell och flexibel kontext jämfört med undervisningen i den obligatoriska skolan.

Skolan kan för många upplevas som mer styrd och kravfylld. Då kan fritidshemmet bidra med en balans av aktivitet och vila, och med mer inflytande.

Den obligatoriska delen av barns utbildning har samma värdegrundsuppdrag som förskola och fritidshem men varje ämne i skolan har kursplaner och betygskriterier som också måste ta fokus. Därför är det lättare för fritidshemmet att ta över stafettpinnen från förskolan och, tillsammans med skolan, leda barnen att ta sig an världen med glädje, självförtroende och nyfikenhet.

#Estetiska uttrycksformer, #Förskola, #Fritidshem, #Grundlärare i fritidshem, #Lärare i fritidshem, #Lek, #Mål, #Undervisning, #Värdegrund