Är det dags att söka jobb?

Tar du examen nu i januari och ska söka ditt första jobb? Kul! Här kommer några ord på vägen till dig.

CV och intervju

Se till att ditt CV och personliga brev är korrekturläst – både av dig och av andra. Den som läser det ska kunna ha fullt fokus på innehåll och inte störas av haltande grammatik eller stavfel. Anpassa innehållet efter det som efterfrågas i annonsen och håll dig relativt kortfattad. Tänk på att de ofta får många ansökningar att läsa.

Är det dags att söka jobba? -  Cecilia Bross

Sök många jobb – inte bara det där jobbet som låter perfekt. Söker du flera har du större chans att få gå på intervjuer och se olika arbetsplatser. Om du blir kallad på intervju – kom förberedd. Läs på om verksamheten och skriv ner några egna frågor om tjänsten och verksamheten. Det visar på intresse och engagemang.

Träna gärna på att bli intervjuad, kanske har du en snäll kursare, kompis eller partner som ställer upp i rollen som rektor? Då har du övat på dina svar i förväg och risken att sitta svarslös minskar. En bra sak är att träna på klurigare frågor som ”vilka är dina utvecklingsområden?”. Du vill ju inte säga att du aldrig kommer upp på morgnarna eller att du har svårt att slutföra saker. Välj sådant som visar att du är en medveten förskollärare som vill utvecklas i din yrkesroll.

Lönen då?

När det gäller löneanspråk ska du också förbereda dig noga. Lön är offentliga uppgifter och du vill ha koll på det aktuella löneläget i det område där du söker jobb. (Vill du ha hjälp med detta kan du ringa Sveriges Lärare [eller ditt fackförbund red.]) Inför en förhandling om lön kan det vara klokt att bestämma vilken som är din lägstanivå – den du aldrig tänker gå under. Sedan har du en nivå som är en lön du skulle vara nöjd med och ytterligare en högre som är den du börjar förhandlingen med. Var inte rädd för att lägga dig högt – din utbildning är den allra senaste och höga ingångslöner är i det stora hela bra för yrkeskåren.

Om du får jobbet du sökt rekommenderar jag att du läser Johans inlägg här på bloggen ”Hur ser ditt anställningsavtal ut?”. Det är otroligt viktigt att du vet vad du skriver på när du och arbetsgivaren ingår ett avtal.

Mentorn ingår!

Jag vill också understryka hur viktigt det är med introduktionsperioden – det vill säga att du som nyutexaminerad har en mentor under ditt första år. Det här är inte något valbart eller som du får om din rektor är ”snäll”. Introduktionsperioden finns reglerad i skollagen (2 kapitlet 22 a §) och är en förutsättning för en bra start i yrket. Du och din mentor ska båda ha tid för detta inom schemat och du ska kunna få stöd i allt som är kopplat till förskolläraruppdraget.

Sist men inte minst, var beredd på att det kommer vara tufft i början. Det är ett stort steg att gå från studerande till yrkesarbetande. Ibland kommer det att kännas som att uppdraget är för stort. Men håll i och håll ut – det blir bättre! Ta hjälp av din mentor, dina kollegor och din chef. Och försök att inte ta med dig jobbet hem, heltid är 40 timmar i veckan, inte 168.

Stort lycka till!

#Arbetsintervju, #CV, #Lön, #Personligt brev, #Söka jobb