För en tid sedan postade Maria Karlander en krönika om ”De ’duktiga flickorna i klassen’ förstör för kollektivet”. I diskussionen kring inlägget på Facebook-forumet förskolan.se skrev flertalet om att flex hade räddat dom från att jobba obetalt. Men är flex räddningen? Löser flex alla problem i förskolan?
Jag ställer mig starkt kritisk till flex i förskolan. Flex står trots allt för ”flexibel arbetstid”. Har vi flexibel arbetstid i förskolan? Nej, det har vi såklart inte. Den stora poängen med att ha flexibel arbetstid är väl ändå att du kan komma och gå som du vill; börja senare – sluta senare. Och så vidare.
Men i förskolan är väl själva poängen att vi som arbetar i den ska vara på plats när barnen är där? Kan vi då verkligen välja våra arbetstider?
Troligtvis inte.
Men ändå finns det de förskolor som har flex. Jag är en av dom, det ska jag vara ärlig med.
Är flex räddningen?
Någon tog upp i gruppdiskussionen att de ”numera kunde få ersättning när de stannade kvar och hjälpte en kollega, som annars hade blivit ensam, med barngruppen”. Trots att deras arbetstid var slut. Tänk ändå om det hade stått något i det kommunala kollektivavtalet om detta…
Oj, vänta. Övertid heter det visst. Och det står visst där. Det nämns såklart i arbetstidslagen också, men i det kommunala kollektivavtalet står det att vi till och med får extra ersättning för övertiden också. Alltså – vi får mer betalt/mer tidsersättning än vad vi faktiskt arbetat. Bra va?
Flextid kompenseras i princip sekund för sekund. Inget extra där inte.
Någon annan tog upp att de stannade över ”av eget val”. Vet inte ens vad jag ska säga om det? Det är ju exakt det Maria skriver om i inlägget jag hänvisade till i ingressen. Ryms inte dina arbetsuppgifter inom arbetstiden måste du meddela din arbetsgivare om det. Så är det bara.
Men, ska inte övertid vara beordrad?
Jo, det är klart den ska. Av din chef. I praktiken måste den dock kunna hanteras på ett rimligt sätt på arbetsplatserna. En order ska kunna komma i efterhand. Det borde räcka som argument att ”verksamheten krävde” att du arbetade över. Då ska du ha rätt ersättning för det också. Och i längden kanske det handlar om att din chef måste lägga ett schema så att verksamheten inte är lika sårbar?
Det kom många diskussioner ur Marias inlägg. Jag skulle tro att en ”like” betydde att de höll med om Marias resonemang, men det fram gick också från vissa kommentarer att de tillhörde den grupp av ”duktiga flickor i klassen” som förstör för kollektivet.
Det gör mig faktiskt lite ledsen.
Men till dig som är så ”duktig”; vet du vem som inte blir ledsen?
Din chef som slipper betala för all extra tid du lägger ner på att arbeta helt gratis.
En sak är dock väldigt klar för mig.
Flex löser inte problemet i förskolan.
Håller med! Jag anser att vi ska ta betalt enligt avtal och då gäller mer än sekund för sekund, minut för minut. Ganska mycket mer! Och de som ” väljer att komma tidigare”, anser jag isf inte bör ha rätt till flex heller. För vi arbetar i en underfinansierad verksamhet. Det är precis lika illa att jobba gratis, för öven om individen TROR att det är upp till en själv, så går det ut över både barn och kollegor den dagen som den personen går in i väggen och ersätts med någon från gatan. Dessutom är det antifackligt. Varför i herrans namn ska fackens förtroendevalda strida för medlemmars rättigheter om samma medlemmar sedan inte ” har behov av att nyttja dem” samtidigt som flertalet skriker i kör och undrar. ” vad gör facket”? Jag blir förbannad, förtvivlad och frustrerad, när vi åter igen trollar med knäna och försämrar för kollektivet, vilket jag personligen anser både flex och ”duktiga flickor” gör. Flex funkar först åtminstone lite grand, när jag som medarbetare kan ta ut min flextid när JAG vill och inte när verksamheten tillåter.
[…] hör tankarna kommer såklart från både mitt inlägg om huruvida flex är räddningen samt Marias inlägg om de duktiga flickorna. Det kanske är dags i att forska lite i det där med […]