I den förra artikeln kåserade jag lite kring hur vi ens kan prata antal när det kommer till barngruppernas storlek. Problemet är väl att vi inte är överens om vad en barngrupp är? Och vad säger skolverket om saken?
Frågar man Skolverket, vilket jag har gjort, så finns det en definition (och källhänvisningen de hänvisar till hittar ni här). Så vad säger Skolverket?
Såhär svarade de på frågan:
(…) Med barngrupp avser Skolverket de barn som är inskrivna på en viss avdelning, det vill säga den grupp som barnet ingår i under större delen av sin dag i förskolan. (…)
Skolverket
Där är det ändå ganska tydligt vad Skolverket anser. Men istället dyker det upp fler problem.
- Kan en arbetsplats inrätta fler avdelningar för att få ner statistiken?
- Vad är ens en avdelning i så fall?
- Hur mäter man ”större delen av sin dag på förskolan”?
I ett Mail jag tagit del av, en korrespondens mellan Maria Karlander (tack för lånet Maria) och forskaren Pia Williams på Göteborgs universitet, skriver Pia att:
(…) Vår tolkning är att en barngrupp är hela den grupp som ett arbetslag har ansvar för. Exempelvis om det är det 40 barn och 7 personal, så består själva barngruppen av 40 barn. (…)
Pia Williams
Här kan vi se att definitionen är mycket tydligare på den punkten. Pia Williams hänvisar även i det här mailet till en publikation från Skolverket som stödjer det hon skriver; men eftersom både mailet och publikationen är från 2017 har Skolverket tyvärr dragit tillbaks publikationen.
Har de ångrat sig?
En vidare fråga att ställa sig är också hur det skulle kunna påverka kommunerna så kallade ”rapporteringssystem”. Räcker det i så fall att, i statistiken, dividera antalet faktiskt avdelningar på en förskola med två och vips så är alla barngrupper hälften så stora! Avdelningen Bollen blir Avdelning Bollen 1 och Avdelning Bollen 2.
Här behöver vi alltså även börja titta på arbetslagens storlek (och arbetslagens sammansättningar), precis som Pia Williams skriver i mailet till Maria.
Fortsättning följer…
Önskar att de skulle räkna på hur många barn varje pedagog har istället för barngrupper. Vi har allt mellan 4,5 – 6 barn per pedagog, beroende på vilken ålder barnen har.
Jag skulle tro att vi kommer dit; eller i alla fall nästan. Man måste nog kika på både storlek och minimibemanning tillsammans. Då blir det kanske tydligare vad som räknas som en barngrupp.
GR har tittat lite på hur man gör i Norge där reglerna kring antal / pedagog drogs åt för några år sedan (2018?). Där gäller tex 3 barm/förskollärare (1-3 år) och sex barn/förskollärare (4-6 år). Tycker man bör kolla lite åt det hållet. Regeringen i Finland tror jag också beslutat om att minska antalet barn. DK har jag inte koll på. Men i Sverige smyghöjer man i många kommuner. Så ja.. forts följer.
Ja, man måste nog titta på alla tre delarna tillsammans; storlek, minimibemanning och förskollärartäthet. Då blir bilden klar!
Vi har 20 barn 1-4 år på 2,75% , tre förskollärare är vi . Varav två 1-åringar som inte kan gå . Alldeles för många barn .
Oj… Undrar hur stor eran barngrupp är i statistiken som kommunen rapporterar in!?
[…] Vi kan jämföra med citatet från det här inlägget: […]