Är du den som kommer tio minuter tidigare till jobbet för att du inte hinner få i ordning allt om du börjar enligt schema? Och är du den som kopierar papper på din rast, som stannar kvar efter arbetstid för att en förälder önskar samtala kring sitt barn, eller som tar söndagen till att planera måndagens undervisning? Är du en så kallad ”duktig flicka” som försöker kompensera för de förutsättningar vi inte har?
Sluta genast! Du förstör för oss andra ” i klassen”, och du förstör för kollektivet på sikt. Du och dina duktiga kompisar ligger till grund för att vi inte får de förbättringar vi behöver eller de förutsättningar vårt uppdrag kräver.
Vet du att du bjuder din arbetsgivare på ca 35 000 kr/år om du jobbar en enda liten timme per vecka gratis? Är det inte bättre att ge de pengarna till Unicef, Rädda barnen, tiggaren vid Ica eller ditt barns klass, så de slipper dra runt och tvinga på kakor på de boende i kvarteret?! Vad som är väl bättre än just ge bort dem till en arbetsgivare som uppenbarligen inte ser ditt värde.
”Men jag vill få en lön värd namnet. Då måste jag leverera”. Förlåt, men vet du hur mycket det skiljer på en som jobbar häcken av sig och en som kommer glidande in och lite slött räknar barn som om de vore en skock får? Några hundralappar. Ja, kanske en ”tusing” möjligtvis. Så chilla! Gör det jobb du får förutsättningar för. Det som inte ryms inom ramen för din arbetstid, ifrågasätter du. Inte på något annat sätt än genom att fråga vilken annan arbetsuppgift som ska plockas bort. Varje gång någon ny uppgift tillkommer.. Använd det ”professionella nejet”. Om inte för din egen skull så för alla de som kommer efter dig.
De som kommer efter oss
Nästa generations arbetstagare som kommer att arbeta med våra barn och unga. Samt gör det för de barn arbetar med. De vill ha en pedagog som orkar hänga i. Inte en som tappar ork, lust och motivation eller rent av slår huvudet i den berömda väggen. Tänk på vad som är det bästa för ett hållbart yrkesliv. Är det verkligen så viktigt att laminera de där pappren på din rast? Eller är det kanske mer värt att fylla på med energi?
En bra lärare är en lärare som blir kvar i yrket. Som gör så gott den kan med de förutsättningar den har. Som inte tar sitt pick ock pack och drar, för att man inte orkar vara duktig längre… Det är de ”duktiga flickorna” som förstör för kollektivet.
Duktiga flickor kommer till himlen, vi andra hur långt som helst!
[…] en tid sedan postade Maria Karlander en krönika om ”De ’duktiga flickorna i klassen’ förstör för kollektivet”. I diskussionen kring inlägget på Facebook-forumet förskolan.se skrev flertalet om att flex hade […]
[…] det för att vi är ”de duktiga flickorna”? Är det för att våra röster inte hörs tillräckligt starkt? Eller har vi gett upp och […]
👏🏽👏🏽👏🏽👏🏽
[…] drömmer jag om att alla ni som är tysta, medgörliga, följsamma, strävsamma slutar vara tysta och reser er upp och gör det som några få av oss gör: säger NEJ, säger […]
[…] har i tidigare inlägg behandlat ämnet ”de duktiga flickorna”, och då handlade det i huvudsak om att vi bjuder arbetsgivaren på tid; vi planerar […]
[…] enmansshowen där jag ska sälja in mitt personliga varumärke. Är jag en “duktig pojke” (eller flicka)? Jag får erkänna att efter 18 år är jag rätt less på […]
[…] få en bra löneutveckling. Om det är något som är orättvist är det väl snarare då att de ”duktiga flickorna” som Maria Karlander skriver om premieras; trots att de arbetar på sin […]