Den bästa sommarpresent jag fått

Jag minns det som igår. Det var sommaravslutning på avdelningen. Vårdnadshavare gick runt och snackade med varandra, tittade på material som vi på avdelningen tillsammans skapat under terminen och kollade in bildspelet med bilder från höst- och vårterminens projekt tillsammans med sina barn. Vi pedagoger gick runt och pratade med vårdnadshavare och barn. ”Minglade” kan vi kalla det. Några av barnen skulle sluta och börja i förskoleklass efter sommaren, andra barn kom tillbaka till oss igen efter semestern.

Fram till mig kommer ett barn med ett kuvert.

”Det är till dig, Lina!” säger hen och ger mig kuvertet och springer sen vidare. Inne i det kuvertet fanns den finaste sommarpresent man kan få – en handskriven lapp där barn och vårdnadshavare skrivit ner på vilket sätt jag gjort skillnad för deras barn under de år hen gått hos oss.

Fan, sånt gör mig nästan alltid tårögd.

Den bästa sommarpresent jag fått - Lina Karlström

Tänk att dessa människor känner att jag gjort allt detta fina för deras barn! Jag läste lappen igen och tackade väldigt för de fina orden de skrivit ner till mig. När jag kom hem la jag lappen på ett säkert ställe.

På diverse grupper på internet blir det så här års stora diskussioner kring vad vårdnadshavare ska ge pedagogerna i sommarpresent. Ska det vara dyra chokladaskar, stora fruktkorgar, presentkort? Den ena grejen större och dyrare än den andra. Hets hets hets. Konsumtion, konsumtion, konsumtion.

För mig, och nu talar jag bara för egen del men tror att fler ändå känner som jag, är lappar med fina ord det bästa jag kan få. BÄSTA!

Kombinera gärna lapparna till pedagogerna med mail till ledningen som berättar hur mycket ni uppskattar pedagogerna som tagit hand om era barn. Då blir det dubbelt så bra.
Och det behöver inte vara många ord. De behöver bara vara genuina. Det räcker med ”Tack för att du sett mitt barn och hjälpt hen att växa” eller ”Tack för allt du lärt mitt barn då hen gått här på förskolan”

Jag har sparat varenda lapp jag fått av barn och vårdnadshavare.

Varenda en. Jag har dem i en låda som jag enkelt kan ta fram. Om man någongång haft en lite svår dag så ska ni veta att läsa de där lapparna hjälper. ”Detta fina ser människor i mig, detta har jag bidragit med till barn som träffat mig” och så kan man landa i att man nog gör ganska rätt ändå, är tillräcklig och gör skillnad för många barn.

Så mitt tips till alla vårdnadshavare där ute – ta tillfället i akt och berätta för era barns pedagoger vad de betyder för både er och ert barn då det vankas sommaravslutning.

Gärna i nedskrivet format så att vi kan läsa om och om igen.
Jag tar personligen hellre en liten lapp med några få fina, genuina ord än allt choklad i världen!

Vad tycker du är en bra sommarpresent?

#Sommar, #Sommarpresent, #Vårdnadshavare