Inga genier på lärarutbildnigen

Så där satt jag, fredag kväll, efter en vecka på jobb med hundratals relationer, interaktioner, lösningar på olösliga pussel och en framtidsprognos dystraste än den för Sam och Frodo mitt i Mordors brinnande hjärta.

”En scroll på facebook har jag förtjänt….för att slappna av, en liten belöning” intalade jag min skärmberoende och dopaminutsvultna hjärna.

Belöning fick jag. Nästan lika belönande som löneförhöjning mot inflation, när följande bild flimrar förbi på skärmen.

Sen är det ju inga genier som pluggar på lärarutbildnigen direkt

Jag sätter vällingen (det är vad jag har råd med) i halsen och läser tre gånger till för att VERKLIGEN förstå.

”Sen är det ju inte genier som pluggar på lärarutbildnigen direkt. ”

Min hjärna arbetar på högvarv och trotsade alla kognitiva funktionsnedsättningar jag som lärare har…

”Lärarutbildnigen… vad är det? Låter precis som lärarutbildningen men inte riktigt.” Kan det verkligen vara så att de stavat fel och gjort sig till åtlöje?

Sen slog det mig med full kraft. De försöker hjälpa oss att se vad vi skapat. Den låga intelligens som präglar vår kår har nu tagit sig hela vägen till MUF’s pampiga lokaler.

KATASTROF!!!

I mitt stilla sinne tänker jag att uttal som detta skapar ju en slags paradoxal utbildningssituation. För var har denna genialiska MUF-talesperson lärt sig läsa och skriva? Jag tror att det har hänt på samma ställe som alla andra briljanta människor, i skolan.

Är det då inte intressant att de som lär dessa pionjärer allt vad de kan inte är särskilt smarta. Och om de inte är så smarta hur fick de bra betyg? Eller är alla som läst till lärare korkade? Är alla lärare korkade? Eller är de som inte avslutade utbildningen smartare? Är lärare till svårare ämnen inte smarta heller?

Frågorna är många och jag är då inte den stora tänkare som har svaren. Jag är ju bara en simpel dagisfröken.

Lite hjälp tack

Anders Wiking

Om nu uppfattningen är att vi som läst och läser till lärare inte är inte är genier direkt så hjälper det nog denna kommentar. Så varför skulle man ta sig an en utbildning och ett yrke som är helt beroende av att politiker förstår vikten av den, när deras ungdomsförbund direkt pissar på oss?

Samtidigt pratas det om hur viktig skolan och förskolan är för barn och ungdomars framtid. Kan ju då vara kul om i alla fall några av dessa genier hade känt för att hjälpa oss att lösa detta. Om det fortsätter med att ”Sveriges framtid” utbildas av dumhuvuden så är det på grund av hur folk ser på oss och vår utbildning, både den vi gått igenom och den vi lär ut, vilket är helt baserat på hur det pratas kring denna. För om vi ses som icke-smarta och okunniga kommer vi se oss som icke-smarta och okunniga. Det leder nog till att vi inte ser oss som värda och inte kräver det vi är värda vilket får den ständigt nedåtgående spiralen att fortsätta.

Tro inte, trots att mycket av det jag säger om skola i princip är karriärmässigt självmord, att jag inte bryr mig om skola, och speciellt förskola. Jag tror att det är den viktigaste delen av livet. Utbildning ger valmöjligheter, valmöjligheter ger frihet och frihet ger glada människor. Men för att nå dit och att det ska fungera så bra som möjligt måste vi säga ifrån när saker som detta sägs.

En direkt kränkning mot en hel kår.

Kommer ni säga ifrån eller ska vi bara böja oss fram och än en gång ta det?

Med det sagt tar jag min cigarr och röker den i trädgården vid mitt lilla hus, tittar på stjärnorna och undrar hur detta ska gå. Som en jävla idiot.

Power to the teachers

#Dagis, #Dagisfröken, #Facebook, #Lärarutbildningen, #LUF, #MUF, #Tystnadskultur, #Utbildning