Min del från medlemsmötet

För er som inte kunde vara med på nationella skolformsförenings-styrelsen förskolas medlemsmöte igår för medlemmar i Sveriges Lärare kommer här min del om vad jag pratade om på medlemsmötet.

Vad kan du då göra själv?

Johan Eckman

För det första vill jag säga att vi absolut inte säger att du måste engagera dig i de här frågorna på din fritid utanför ditt eventuella fackliga uppdrag eller utanför ramen av din anställning på förskolan. Men väldigt många av oss finns på olika sociala medier och väldigt många av oss engagerar sig i olika samtalsforum som handlar om förskolan i dessa.

Och precis som vi här idag utgår från Sveriges Lärares politik för förskolan så måste vi också, som förskollärare, inse att förskolan också är politik. Alla som arbetar i förskolan skulle kunna sägas stå i en slags opposition till de politiker som bestämmer över den. Så att vi står upp för vårt yrke och vår verksamhet är en politisk fråga, och det är tyvärr inte en fråga som är begränsad till våra arbetstider. Jag skulle vilja säga att vi måste stå upp för förskolan även kvällar och helger eller när helst vi ställs inför frågor. Och både åsikter och frågor om förskolan kommer vi få, varesig vi vill eller inte. Många har en åsikt om förskolan, och vi måste tillsammans möta dessa. Precis som sjukvård borde alltså förskola vara en fråga som är av intresse för hela samhället och alla medborgare.

Därför tror jag att vi alla kan göra något, så här kommer några tips på vad:

Därför tror jag att vi alla kan göra något, så här kommer några tips på vad:

1. Engagera dig! Gå på medlemsmöten. Facket är ingenting utan sina medlemmar. Se till att delta på det som erbjuds i form av medlemsmöten på arbetsplatsen. Diskutera med dina kollegor. Hitta gemensamma nämnare och kanske till och med strategier för att driva frågor lokalt på era arbetsplatser. Ta gärna stöd av lokala föreningen. Dessutom organiserar Sveriges Lärare en hel del digitala föreläsningar som är gratis att delta på som medlem.
  2. Öka din kunskap! Sätt dig in i ämnen. Skaffa dig argument för att bemöta felaktigheter och rena dumheter som sprids om förskolan i både media och via de sociala medierna.
  3. Sprid ordet! Skriv debattartiklar eller debattinlägg. Du kan skicka dem till tidningar, till bloggar eller skriva dem direkt på sociala medier. Du når alltid någon och kan du få någon enstaka att öppna ögonen eller vidga sitt perspektiv är det en vunnen.
  4. Dela vidare! Känner du att det inte är din grej att skriva material själv så finns det andra som skriver. Då kan du istället dela vidare deras material. Finns det kommentarsfält, så kan du stötta deras initiativ. Håll med eller problematisera. Diskutera och för frågan framåt.
  5. Du når alltid nån! Du kan nå många fler än du tror och du kan göra skillnad med väldigt liten ansträngning.

Och med det tackar jag för mig och har ni några frågor kring detta får ni hemskt gärna höra av er till mig på det sätt ni anser rimligt.

Tillbaks till världens bästa Anna-Mia.

#Debatt, #Facket, #Medlemsmöte, #Opinion, #Politik, #Politik för förskolan, #Skolformsförening förskola, #Sociala medier, #Sveriges Lärare