Sommarens sammanslagningar närmar sig med stormsteg. Vissa barn kommer vara lediga, andra kommer vara på förskolan. Några pedagoger har semester, andra ska jobba under de veckor där förskolorna brukar ha det som kallas sammanslagning, det vill säga då flera avdelningar eller förskolor samlas och samarbetar.
En sammanslagning kan såklart röra till det lite.
För de personal och barn som inte kommer vara på sin ordinarie avdelning/förskola innebär det att de har en ny plats med nya förväntningar, nya vuxna och nya barn att förhålla sig till. Och de som är kvar på sin avdelning/förskola får försöka hitta strategier för hur dessa ”nya” barn och vuxna kan tas emot på ett sätt så det blir bra för alla.
Några strategier som kan underlätta en sådan här situation är att ha en tydlig organisation på den plats där ni ska vara. Samt att ert fokus under dessa veckor bör vara att skapa förtroendekapital med de barn ni möter.
Det vill säga
- lek tillsammans med barnen,
- lär känna dem,
- fråga vad de tycker om för mat,
- fråga vilken som är favoritfärgen,
- ta reda på vilken som är bästa boken eller favoritlåten,
- ha roligt tillsammans med barnen, skratta tillsammans!
Be barnen som är kvar på sin förskola
- att berätta om den,
- visa de ”nya” barnen var de bästa platserna för lek är,
- eller be dem att berätta vad de tycker bäst om på sin förskola.
Var nyfiken på barnen!
För er som är kvar på er förskola men som tar emot nya pedagoger och barn – var tydliga med era rutiner och förhållningssätt.
Kommunikation! Det är lättare att komma till en ny plats, både för barn och vuxna, om man vet vad som förväntas av en då man ska vara där. Var hänger vi av kläderna? Hur dags äter man lunch? Hur går det till? Vem hämtar maten och var? Brukar man gå ut efter maten eller innan eller är man ute hela dagen? Hur gör man vila på denna förskola? Vilket material ska vara på vilken plats? Hur gör man med mellanmål och frukost på just denna förskola?
Ju mer ni pedagoger berättar för den ”nya” personalen ju lättare blir det också att hitta en gemensam rytm i denna tillfälliga sammanslagningsverksamhet. Då behöver det inte kännas nytt och förvirrat varje dag.
För om det slipper att kännas nytt och förvirrat hela tiden så blir det förmodligen också lättare att samarbeta tillsammans under sommarens sammanslagningsveckor eftersom vi, då vi kommunicerar med varandra, hittar en lunk tillsammans. Det är trots allt lättare att samarbeta om vi vet vad som förväntas av oss. Samt om vi vet hur de olika rutinerna ser ut i verksamheten. Det blir mer följsamt, det blir enklare att överblicka, förutse och förstå vilket i sin tur lämnar mer tid för det som är viktigt på riktigt – att skapa fina stunder tillsammans med barnen.
Vad tycker du är viktigt i en sammanslagningsorganisation?
Och hur brukar era sommarsammanslagningar se ut?
[…] mitt förra inlägg ”Några tankar om sommarsammanslagningen” pratade jag om vikten av att vara nyfiken på barnen som samlas tillsammans på den gemensamma […]