Vad är egentligen en förskolekommission?

Allt fler partier hoppar på tåget med regleringar på bland annat barngruppers storlek. Vissa är fortfarande emot och vissa är för. Socialdemokraterna är försiktigt positiva, kan man kanske kalla det. Istället för att ta ställning direkt i frågan vill de tillsätta en förskolekommission.

Vad är egentligen en förskolekommission? - Johan Eckman

Men vad betyder ens det?

Killgissandet kan börja!

”Kommission” är ett ord som jag själv mest förknippar med ”statens haverikommission”. Då handlar det om en olycka som ska utredas och orsaken till problemet ska hittas. I bästa fall kommer även en lösning som kan förebygga kommande olyckor.

Så Socialdemokraterna anser alltså att förskolan behöver utredas. De vill hitta problemen och de vill åtgärda dom. Men vad tror de egentligen att de ska hitta som inte redan har sagts? Tror de att de kommer få andra svar än de som personalen i förskolan gett dem redan? Och varför har de inte lyssnat på de som kan förskolan bäst – det vill säga de som arbetar dagligen i den.

Och för att dra det ett steg längre mot avgrunden

Visst. En förskolekommission kanske inte är så dum ändå. Om det är det som krävs för att politikerna ska inse problemen kan det väl visst det vara en god ide. Men byråkratiska processer är långa processer. Så risken är ju att hela skeppet har förlist innan en ”förskolekommission” hinner börja sitt arbete.

Och om förskolan redan har fallit kanske haverikommissionen kan ta över arbetet direkt.

Då. Då kanske vi kan få ett resultat.

Men då är det ju tyvärr redan för sent.

#Barngruppernas storlek, #Förskolekommission, #Regleringar, #Socialdemokraterna