Vem var det som var pedagog, nu igen?

Jag har skrivit om det förut, men nu börjar frågan aktualiseras i medier. Bland annat har tidningen Vi Lärare skrivit om rektorn som vill kalla alla för pedagoger. Tydligen finns det vissa som känner sig kränkta och ”mindre värda” när vi använder våra egentliga yrkestitlar. Detta enligt frågan som skickades in till Vi Lärare. Rektorn på arbetsplatsen vill därför använda begreppet ”pedagoger” om all personal; oberoende av yrkestitel.

Vem var det som var pedagog, nu igen? -Johan Eckman

Ja, alla gör vi olika val i livet. Vissa lägger ner några år på universitet, tar studielån och blir legitimerade. Andra gör det inte. På förskolan arbetar vi tillsammans och det är tydligt genom läroplan och skollag vad som skiljer oss åt i våra respektive uppdrag.

Petra Hultqvist svarar klokt på skribentens fråga, och ni kan läsa hela hennes svar via länken ovan.

Men här gäller det åter igen: var stolt över ditt yrke! Var stolt över att kalla dig förskollärare. Var stolt över att kalla dig barnskötare.

Men var också beredd att försvara den och förklara skillnaden i uppdrag för den som undrar.

Och sluta upp med att dra alla över en kam och kalla dem ”pedagoger”. Den gång du verkligen behöver referera till alla som arbetar i förskolan funkar ”pedagogisk personal”.

#Barnskötare, #Förskollärare, #legitimation, #Pedagog, #Vi Lärare, #yrkestitel