Jag har tidigare skrivit om förskolekören på C1 och tipsat om mina språkljudsövningar. I det här inlägget tänkte jag gå igenom hela min uppvärmning som jag gör varje gång som jag ska sjunga med kören. Jag hör det inte alltid inför varje sångstund, även om barnen nog skulle tycka att det var ganska kul, men åtminstone med kören gör jag den alltid. Det är trots allt viktigt att värma upp för sång!

Att värma upp för sång - Johan Eckman

Tre steg

Uppvärmingen gör jag i tre steg innan vi börjar sjunga.

Kroppen

Först och främst ska kroppen värmas upp. Jag brukar börja med att klappa med händerna ovanför huvudet och sen successivt klappa mig ner över håret, kinderna, bröstkorgen och hela vägen ner till ”Hej hej tårna” och ”hejdå tårna” när det vänder och går hela vägen upp igen. Sen brukar kroppen förvandlas till en skakande maskin. Först börjar ena handen skaka, sen andra handen. Huvudet börjar rulla runt. Axlarna. Magen. Rumpan. Till slut skakar hela kroppen som en slags maskin. Tills jag säger stopp.

Efter två höga hopp för att nudda taket brukar kroppen vara rätt varm. Åtminstone min.

Läpparna, tungan och magen

Här kommer språkljudsövningarna in. Och helst av allt ska barnen knyta sina händer och sätta som i midjan för att känna hur magen ger stöd till alla ljuden. Ljuden i sig är rätt roliga att göra, och till viss del att öva på, men det är också en taktfast övning. Lyssna. Känn pulsen. Härma.

Stämbanden

Här brukar jag plocka fram den osynlig flugan som flyger hela vägen från golvet upp till taket. Ju längre ner mot golvet – desto lägre ton. Och såklart hela vägen upp till den ljusaste falsetten.

Avslutningsvis brukar jag klappa ihop händerna och äta upp flugan. Det är alltid roligt.

Klart!

Sen är det dags att börja sjunga!

#Sång, #Språk, #Språkljud, #Uppvärming