Barnlåtar, eller låtar för barn? Är generellt uppbyggda som sagor. Det är kanske inte den mest intrikata och episka av sagor, men fortfarande en saga. Med tanke på hur korta vissa av dem är så skulle jag säga att de är fantastiska exempel på effektiv storytelling där allt kokats ner till sina mest väsentliga delar, helt utan onödiga detaljer, till exempel:
”Den första regndroppen träffade mellan ögonen, ett illavarslande tecken på vad som komma skulle. Inte nog med att det var långt upp, det var nu även långt ned och ett fall kan betyda slutet. Nu föll regnet och lade sit blöta täcke över världen. Dropparna letade sig in mellan grepp och lina, förstörde friktionen och hur hårt det än klämdes var det omöjligt att hålla kvar. Den sugande känslan i magen i fallet mellan där uppe och marken hann precis sätta in när allt slocknade. Röda prickar virvlade framför ögonen. Sol. Ljus. Värme. Hur långt tid hade gått? Allt var torrt nu. Greppet fungerade igen. Ett drag i taget tills toppen är där.”
Det var lite överflödigt? Vi kör såhär istället.
”Imse vimse spindel klättra upp för trån Nedfaller regnet, spolar spindeln bort. Upp stiger solen, torkar bort allt regn. Imse vimse spindel klättrar upp igen”
Tydligt, konkret och utan onödiga detaljer. Ett överdrivet exempel, men ni kanske förstår vad jag är ute efter. Barnens sånger de blir matade med, från förskola och YouTube, som är riktade till just barn är i det stora hela små sagor med en helt okej intrig. De klassiska har lite spännande avslut så som att man tar snigeln eller att björnen vaknar. Många nya har en lite längre berättelse, så som Arne Alligator eller Babblarna, men de har samma princip, en berättelse. Vad har vi för nytta av att veta detta då? Så kanske ni tänker. Jo! Om vi vet det så kan vi ju skriva egna låtar med samma princip. En kort berättelse till en melodi
Skriva egna låtar
Nivå 1: Skriv en egen version av lilla snigel. Använd samma melodi men helt ny text. Denna har många gjort redan men är en bra start. Barnen kan bestämma mycket, eller allt av texten och träna på att få in rimmen i slutet av meningarna.
Nivå 2: Skriv en andra vers. Sjung lilla snigel och prata sedan om vad nästa vers kunde handla om. Vad hände sedan med lilla snigel, eller imse vimse spindel? Använde samma melodi men en ny text kring vad som hände sen.
Nivå 3: Sjunga en bok: Hitta en bok på rim, allt med Julia Donaldson är bra! Sjung texten på en sida som en melodi. Alternativt så prata/sjung den till ett beat, finns att hitta på YouTube eller i Garageband beat sequencer.
Nivå 4: Skriv en egen sång: Jag har ett recept för att skriva texten till en låt, där finns så klart mycket mer kryddor än i detta receptet, men ni kan se det som kokande vatten med buljong i. En bra början till en god soppa.
Receptet är följande:
I versen berättar man vad som händer i låten
I refrängen berättar man vad låten handlar om.
Exempel: Arne Alligator
Vers:
Arne vad har du i din stora mun
Nämen Arne hur kan du sova i vår brunn
Arne går med rumpan bar skrämmer både mor och far
Men Arne brukar inte vara dum
Refräng:
Arne Alligator går på våra gator
Skrämmer våra vänner men känner alla djur
Arne Alligator kommer från ekvatorn
Arne vill int’ nå’nsin bo i någon bur
I versen berättar de om Arne och vad han gör för att sedan i refrängen berätta att låten handlar om Arne alligator, var han kommer från och att han är rätt snäll ändå.
Hur ska ni göra då?
Förklara för barnen om vers och refräng, lyssna på Arne alligator och fråga barnen vad som händer i låten och vad den handlar om. Reflektera med dem kring låtar de hört och om de kan säga vad som är refräng och vad som är vers.
Fortsätt sedan med att komma på ideer på vad som ska hända i låten. Här är det bra att antingen spela in allt med diktafon eller direkt skriva ner det som barnen kommer på. När ni har ett gäng ideer får ni sätta ihop dem och tänka på rimmen. Här får pedagogen jobba en del och försöka få ihop en ”vettig” text.
När versen är klar gör ni samma procedur för att komma på vad låten handlar om. En bra sak att tänka på när det kommer till refräng är att den inte behöver vara lång. Många refränger är bara en mening som upprepas, ibland bara ett ord, så länge det fungerar.
Melodin då?
Nu har ni en text, men ingen melodi. Antingen så tar ni inspiration av en redan existerande melodi, som björnen sover eller liknande. Eller så får barnen komma på små melodier till meningar, de brukar vara bra på detta. Här är diktafonen superviktig, för om ett barn kommer på en jättebra melodi så kommer alla glömma den så fort ett annat barn sjunger en ny, då vill man ha det inspelat.
Koppla sedan ihop de små melodierna och vips, så har ni en låt. Spela in hela direkt på diktafonen och öva vidare på sångstunden. Plötsligt har ni en hel sångstund med bara egenskrivna åtar. Coolt.
Avslutningsvis vill jag säga att skriva ne låt med text och melodi är kul, men lite svårt. Klimatet måste vara supertillåtande för att alla ska hamna i en kreativ stämning. Lek fram allt och ha kul, tänk inte ens prestation, då blir det en meningslös övning som förstör mer än förgyller.
Mer om detta och mycket mer kommer i boken Musik i praktik – i förskolan som släpps på Studentlitteratur inom väldigt kort!
Lycka till!