Sedan ett par år tillbaks finns inte område Ö1 i Malmö längre utan har bytt namn till C1. Från Öster till ett enkelt C. Anledningen till att vi båda började arbeta på Ö1 var enkel – det skulle satsas på musikutbildning! Anton hade gått musikprofilerad förskollärarutbildning, och Johan hade en ändå relativt gedigen erfarenhet som både musiker på fritiden och i förskolan.
Underbara torsdag!
Redan från starten 2017 snackades det om ”musikprojektet”. Snart blev ”musikprojektet” synonymt med ”varje torsdag” och en långsiktig plan började formas. Grundtanken var att vi, tillsammans med vår kollega/kompis Sebastian Nygren, skulle arbeta med musik övergripande över tre förskolor (18 avdelningar) på ett eller annat sätt. Upplägget var löst men upp till oss att lösa. Vi hade stoet förtroende för att lägga upp arbetet hur vi ville och följde upp det noga med rektor successivt.
Hur kan man då arbeta strategiskt och metodiskt med musikundervisning för barnen från den första dagen i förskolan till den sista? Alltså – från ett års ålder fram till året de fyller sex. Och hur hinner man med 18 avdelningar på bara en dag i veckan?
Det går såklart inte
Inte om man tänker att alla barn skulle få träffa oss varje vecka. Det är trots allt runt 300 barn vi snackar om här. Men för att få en någorlunda kontinuitet i våra träffar fick vi hitta vägar.
För det första delade vi in barnen i olika ålderskategorier; 1-2, 3-4 och 5/6, vilket vi kommer skriva mer om i kommande inlägg. Men hur tänkte vi egentligen om det där att dela upp grupperna?
Utforskarna
Det är namnet vi gav de allra yngsta, barnen som var 1-2 år gamla. Det vi ville fokusera på med de allra yngsta var att utforska musik tillsammans med dem. Detta gjordes såklart på 1000 olika sätt, men villkoren skulle alltid vara att det utforskades på deras vis. Det vi oftast gjorde för att starta var att presentera en musikalisk ingång till barnen. De fick ta sig an en sång, ett instrument eller rörelser till musik hur de ville. Vi skulle uppmuntra och följa barnen i deras utforskande.
De kunde mötas av ett rum som var helt tömt på möbler och istället fyllt av trummor, för att nästa gång komma in i samma rum där vi bytt ut trummorna mot sjalar med lugnare musik i bakgrunden. Vi skalade alltså av miljöerna för att få bort andra uttryck än just de musikaliska, vilket var huvudsyftet. Men hur de tog sig an musiken var helt upp till barnen, vår enda regel var att inte störa dem.
Regelföljarna
För barnen i åldrarna 3-4 ville vi utmana dem, och ta dem till nästa nivå, musikaliskt teoretiskt. Vi går mer in som ledare för att lära barnen olika förhållningssätt genom musikens grundelement (läs mer om musikens grundelement här).
Då vi arbetade med barn i alla åldrar hade vi också möjlighet att följa gruppen med den musikaktivitet de intresserade sig mest för. Och således utveckla deras musikaliska sinne utifrån den aktiviteten. Givetvis var det samma aktivitet på många avdelningar då merparten kanske fastnade för en viss grej. Men vi kunde utmana dem på samma teoretiska vis för att sen kombinera de olika grupperna i andra sammanhang.
Skaparna
Med de äldsta barnen ville vi ta med oss det vi lärt oss fram till deras sista år i förskolan för att skapa och framföra musik. En del för barnen var att skapa och producera (spela in) en låt. Tanken var helt enkelt att deras utforskande lett till ett utövande (regelföljande) och slutligen mynnat ut i en egen låt.
De här barnen var såklart också med i förskolekören, som var en separat del från ”musikprojektet” men som ändå gick hand i hand med det.
Avslutning
Från sin första tid i förskolan utsattes barnen alltså för musik på olika sätt. Kulmen kom sista året där den samlade kunskapen mynnade ut i en egen låt.
I nästa steg kommer vi gå in närmre på hur vi gjorde del för del hur vi arbetade med musik som medel för förskoleområdet.
Något jag saknar varje dag. Det var en underbar tid.
Det var det sanna mina ord, Sebastian!
[…] Vi har i tidigare inlägg skrivit övergripande om hur vi la upp musikarbetet över tre förskolor i Malmö. I dagens inlägg ska vi dyka ner lite djupare och se hur vi valde att arbeta med musikundervisning för de allra yngsta barnen – som vi valde att kalla ”utforskarna”. […]
[…] par år arbetade med musik på förskoleområde Ö1 i Malmö Stad. Ni hittar de tidigare inläggen här och här. Idag ska vi gå igenom nästa åldergrupp som vi valde att kalla […]