fbpx

En liten knepig fråga förknippat till vårt yrke när vi inte kan bortse från den dagliga stressen, låg personaltäthet, de stora och många kraven och stora barnantalen. Men ändå en intressant fråga.

Har vi flow i vårt arbete? - Maria Sjöström Fyhr

Ordet flow eller flöde, för mig iallafall, tillhör andra yrkeskategorier som dansare eller musiker. Dessa har tid att vara kvar i det de gör och inte bli störda av andra moment, incidenter eller personer. Att bara svepas med i dansens eller musikens värld och vara så koncentrerad i processen att omvärlden försvinner för ett tag.

Ordet, tycker jag, kan också förknippas med en aktivitet som fångar oss och ger oss en längre stunds avkoppling från omgivningens alla intryck och krav. När vi läser en spännande bok eller målar en tavla eller skriver en text; då kan tiden bara stanna. Vi glömmer bort allt som finns runtomkring. Vi får ett flow i det vi befinner oss i och är så engagerade att vi inte vill att det ska sluta.

Kraven

Hur ska vi då hitta detta flow i förskolan?

  • När vi ska vara som bläckfiskar och hjälpa åtta barn med åtta olika saker samtidigt.
  • När tiden inte räcker till att stötta och engagera oss i allt som händer på avdelningen.
  • När nya saker hela tiden avbryter det vi håller på med. När kollegor är sjuka, för alla vet ju hur bacilluskerna förökar sig på förskolan, och det är brist på vikarier.

Det kommer hela tiden moment som stör koncentrationen och uppmärksamheten, som skapar ett avbrott i aktiviteten vi är mitt i. Som pedagog behövs en känsla av att våran förmåga räcker till för att klara av alla utmaningar som en dag innehåller.

Inner flow

Kan vi hitta ett flow när vi måste bryta och byta tankemönster? Svaret är ja. Ett flow betyder inte att aktiviteten måste avbrytas för det inte går som vi har planerat. Det handlar om att fortfarande vara engagerad och finna glädje i det vi gör. Det är en inre motivation.

Flow kanske inte handlar om vilket yrke vi har, utan möjligheten att uppleva glädje och lycka i det vi gör. Att bli helt uppslukad av aktiviteten vi har framför oss och går bortom vår reflekterande självmedvetenhet samtidigt som vi får en djup känsla av kontroll. De bästa ögonblicken är när vi är engagerade, aktiva och när vi upplever ett flow, och inte som vi ofta tror, i de stunder vi kopplar av, är mottagliga och passiva. Under flow är vi produktiva, kreativa och fantasirika utan att uppgiften upplevs som allt för ansträngande. Det blir en känsla av total delaktighet och engagemang. Och det finner vi många gånger genom att engagera oss fullt ut i allt och i varje del av vårt liv.

De små stunderna av glädje

Hur är det då möjligt att hitta ett flow i en småbarnsavdelning? På en avdelning med 4-5 åringar kan jag förstå, då de har lättare att hänga med i aktiviteten eller uppgiften och stanna kvar en längre stund. Att hålla kvar den röda tråden. Men på en avdelning med 1-2 åringar, hur ska det funka? Det kanske inte handlar om att vara inne i ett flow lika länge som vi är när vi slukas av en bok eller en fantastisk föreställning.

På en småbarnsavdelning är det de små stunderna som ger oss den positiva känslan i kanske bara några minuter, men så viktigt att låta de känslorna vara kvar. Även när det uppstår lite kaos som kräver vår uppmärksamhet. Men kraven att uppnå flow kan inte vara för stora då får vi en motsatt effekt, en otillräcklighetskänsla. En lämplig balans mellan våra krav och kompetens medför att utveckla ett bra flow. Som pedagog bidrar vi till att barnen kan upptäcka och utveckla sina resurser och nå en stadig, djupare känsla av trivsel och välbefinnande.

Avslutning

Flow innebär att vi upplever en känsla av harmoni där tankarna och kroppen samarbetar på ett naturligt sätt. En viktig utgångspunkt är att undersöka och förstå vilka situationer och betingelser som skapar flow både för barnen och oss själva. Genom att skapa flow bryter vi tomma rutiner och skapar en balans. En smittande kraft är engagemang som signalerar att något är viktigt, spännande och värdefullt. Det är en kraft som är betydelsefull när vi ska sätta igång barnen i en aktivitet.

Alla har vi någon gång upplevt en utmaning, oavsett om det är en fysisk övning eller en arbetsuppgift som kräver intellektuell ansträngning, som bara flyter på och går som en dans. Arbetet med att utföra uppgiften är glädjefylld och man längtar efter att gå vidare genom hela arbetsprocessen.

Författare

#Arbetsglädje, #Barngruppernas storlek, #Flow

Lämna ett svar