En dag varje vecka har jag uteateljé på vår förskolegård. Vad för meningsfulla möten med människor och material sker utomhus? När jag tänker på en traditionell förskolegård och vad barn sysselsätter sig med är det ofta att gunga, leka i sandlådan, cykla, klättra och åka rutschkana. Innan när jag tänkte på undervisning ute tänkte jag, allt man kan göra inne kan man också göra ute. Det är till viss del sant, men om barnen exempelvis bygger mycket med magna tiles inomhus så bör vi erbjuda andra typer av byggmaterial ute. Kanske inte bara flytta ut ”magna tiles”-lådan? Kan man arbeta med utemiljön på andra sätt? Där barnen får andra upplevelser eller utforska andra material som till och med lämpar sig bättre utomhus? Se gärna tidigare inlägg om ”Naturpenslar”.
Allt började i våras när jag försökte fästa spännpapper till en undervisningssituation. Det gick inte. Vinden tog tag i pappret och jag tillsammans med en kollega försökte på flera sätt. Olika typer av tejp, olika typer av väggar, men jag fick helt enkelt ge upp det blåste för mycket. Det slutade med att pappret fick ligga på marken. Inte vad jag tänkt, men det funkade. Där började jag fundera…inomhus ritar, målar vi oftast på papper, kanske jag ska hitta andra alternativ ute? Kan man arbeta med vädret istället för mot som jag försökte med pappret?
Första steg
Mitt första steg i denna process var att jag limmade fast kakelplattor på ett lågt bord. Vid denna mötesplats kan barnen måla med temperafärg oberoende av väder, det blir till och med extra effektfullt om det duggregnar! Här presenterar jag färgerna i en ”palett” eller en färgskala exempelvis blå, gul, grön tillsammans med penslar, vatten i sprejflaska och svamp till att torka av kakelplattorna med ( se bild ). Detta är bara en början på hur jag tillsammans med barnen kan skapa med alternativa hållbara material ute.
På min lista har jag:
- måla med stora rörelser
- långa penslar
- arbeta med lera/vatten och måla med slickers
- måla på brädor till byggmaterial
- arbeta med textil/väva och land art
Hur tänker ni?
Vad erbjuder ni barnen för undervisningsmöjligheter ute som inte sker inne?