Här kommer sista beskrivningen av de tre mötesplatserna (Att skapa en färgmötesplats, Att skapa en mötesplats kring lera).

Till mötesplatsen behöver du:

• papper av olika storlek
  • torrpastell kritor
  • kolkritor
  • grafitkritor
  • fixeringsspray
  • blyertspennor i olika hårdhet
  • oljepastellkritor
  • små smidiga saxar
  • maskeringstejp
  • färgpennor av bra kvalitet
  • tuschpennor
  • suddgummi
  • linjal
  • limstift
  • färgat papper/ guld /silverpapper

Här skapar barnen med ”torra” material. Alltså du kan installera denna mötesplats, utan tillgång till rinnande vatten. Jag kommer i sedvanlig ordning ge en liten kortbeskrivning kring de olika egenskaper som materialen har och hur man kan använda dem tillsammans med barnen (fler konkreta tips kommer i nästa inlägg).

Torrpastell

är en porös krita som är full av pigment, som du lätt kan smeta ut med fingrarna och blanda inbördes. Kolkritor finns i olika tjocklek och liksom torrpastellkritan kan den smetas ut med fingrarna. Detta innebär också att det är lätt att knäcka eller bryta kritorna. Jag tycker att dessa två kritor är spännande att arbeta med då du kan arbeta med olika effekter exempelvis så kan du smeta ut mycket pigment så att det blir blekare. För att kunna spara dessa teckningar behöver du fixera dem med fixativ. Det är en spray som du sprayar på bilderna så att pigmentet inte ”ramlar av” eller smetar ut sig. Jag brukar fixera själv när barnen inte är med för att sedan vädra ut rummet.

Att teckna - en mötesplats - Sara Rostedt

Grafitkritor

tänk spetsen på en blyertspenna, vilka är bra i både längd och tjocklek för barnen. Dessa kan köpas i burk där du får en blandning av både hårda och mjuka kritor. Enkelt förklarat är det en skala som beskriver egenskaper hos pennan eller kritan. HB är medel, en vanlig skolblyertspenna är i mitten av skalan.  H- står för hårdhet och B-står för svart.

Så om det står exempelvis 9B är det ett mjukt stift som ger skarpa svarta linjer och om du vill ha ljusa linjer väljer du tillexempel H2. Hårda blyertspennor eller grafitstift är lättare att sudda. Färgpennor av bra kvalitet är dyrt men andra sidan håller de länge. När barnen ska färglägga stora ytor är det bättre att använda färgpennor än tuschpennor, som snabbt tar slut och får kasseras. Oljepastellkritor är roligt för alla åldrar och de stora askarna med många kritor ger barnen en variation och valmöjlighet till många olika färger och nyanser.

Barnen får teckna utomhus, med svarta kritor och grafitstift. Barnen samlar på eget initiativ stenar, som de ritar på eller runt.
Närbild av stenarna som fått flera ögon och mun.

Barn och tecknande

Många barn älskar att rita redan från mycket tidig ålder. När barnen är ungefär ett år så kan de hålla en tjockare pensel eller penna och ritar/målar då med hela handen. Barnen börjar med klotter, streck över hela pappret till att bli runda virvlar, till ting som föreställer något. Ofta blir tecknandet något som barnet sedan berättar i efterhand vad det föreställer. En boll, en banan etc. alltså föremål som finns i barnets omgivning som de har erfarenhet av och vet vad det är. Barn börjar rita så kallade huvudfotingar vid cirka 3 års ålder. Den klassiska huvudfotingen är en avbild av en människa, en figur med stort runt huvud med ögon, mun och streck som armar och ben fast utan händer och fötter. Barnen ritar då ofta sig själv eller sin familj, med varierande proportioner i förhållande till varandra, alltså familjemedlemmarna kan vara olika stora.

Vid fem till sex års åldern tenderar bilderna att bli mer och mer avancerade och objekten mer realistiska. Människorna får fler detaljer, händerna får fingrar och omgivningen blir mer framträdande som exempelvis en gräsmatta, moln, sol osv.

Något man inte får glömma är att övning ger färdighet och åldern är ungefärlig, ju mer ett barn ritar desto mer detaljrikedom kan de uttrycka i sitt tecknande.

Nästa inlägg kommer handla om konkreta tips hur du kan utmana barnen i sitt tecknande, visualiserande och detaljseende.

#Mötesplats, #Mötesplatser, #Tecknande