Färglära tycker jag är helt underbart. Då menar jag inte att vi ska sitta och rabbla och lära oss alla färger utantill. Jag hör ganska ofta kommentaren ”ja hen har ju inte något utvecklat språk, hen kan ju inte ens färgerna”. För mig är färg så mycket mer än en färg; ett begrepp. En färg går att utforska i oändligheten då varje färg består av hundra, ja tusentals nyanser och alla dessa kan ges ett namn och sättas i ett sammanhang. Jag arbetar alltid med färger på olika sätt i min undervisning. Under flera år arbetade vi med månadens färg. Varje månad lekte och utforskade vi en färg utifrån skiftningar i naturen.

Att starta upp färgarbetet

Glädjen av att bada i färg - Kelly Mills Kallin

Vi startade alltid upp färgarbetet med barnen genom att göra en tankekarta tillsammans. Där fick de komma på saker de visste som var exempelvis rosa. De brukade komma på cirka 5-7 saker. Hela vår ateljé och avdelning var utsmyckad i månadens färg och barnen hjälpte till att hitta saker och ställa i ordning.

• Vi blandade nyanser och de lärde sig hur stor mängd svart eller vit, eller mängden gult kontra blått man behövde för att få rätt nyans.
  • Vi hittade hela tiden nya nyanser på kläder, på förpackningar och ute på gården.
  • Vi hittade saker vi kunde ta in och titta närmre på med ett webbägg och upptäckte då att en blomma som verkade ha en nyans i verkligheten bestod av att rutnät av flera nyanser.
  • Vi smakade, doftade, kände och klämde på färgen.
  • Vi kopplade upp oss digitalt i appar och dansade till färgen.
  • Vi byggde olika mönster och lekvärdar i dess nyanser.

När månaden var slut, och innan vi bytte färg, tog vi fram tankekartan igen och bad barnen berätta vilka rosa saker de kände till nu. Och nu kom ord efter ord, pappret räckte inte till och inte baksidan heller. Från att inte kunnat färgerna hade vi tillsammans skapat ett helt språk kring en färg, genom att uppleva den och sätta den i relevanta sammanhang. Inte minst hade det blivit ett intressant utforskande och sökande. I en hel månad hade vi badat i färg, både intellektuellt, kroppsligt och konstnärligt. Överallt kunde man se både rosa fotspår, rosa nagelband och rosa skapelser. Nästa månad möte vi en ny färg och erfarenheterna bar barnen med sig, men de fick ett nytt uttryck.

Avslutning

Jag läser så mycket dystra beskrivningar om förskola och skola just nu, beskrivningar jag tyvärr känner igen allt för väl. Därför är det så viktigt att vi hittar hopp och glädje där den finns. Att vara i stunden, att stanna upp och njuta av världen och naturens gåvor, vilket färg verkligen är. Det kan ge tillbaka arbetsglädje samtidigt som vi språkarbetar och utvecklar begrepp för att beskriva och avbilda vår omvärld, vår fantasi och vår kreativitet.

”Just because it’s black in the dark. Doesn’t mean there’s no colors ”

Laleh – Colors

#Ateljé, #Ateljerista, #Färg, #Kreativitet, #Nyanser, #Språk, #Språkutveckling, #Tankekarta
Ett svar på ”Glädjen av att bada i färg”