Det här är en väldigt rolig, och (vad jag tror) nyttig, övning som jag alltid gör när jag repar med kören på C1. Att jag kallar den rolig bygger ganska mycket på att barnen jag gör den med ofta verkar tycka att den är väldigt väldigt rolig! Barn kan gilla de till synes tråkigaste av aktiviteter.

Jag vill dessutom minnas att jag själv gjorde liknande övningar när jag sjöng i kör på musikestetiska programmet, så jag ville såklart ta med mig en ”riktig” körövning för att få fram allvaret i att ”nu sjunger vi minsann i en kör”. Ska man göra nått ska man göra det ordentligt, visst?

Uppvärmning

När jag värmer upp kören för att sjunga gör jag det i vad man skulle kunna kalla en ”trestegsraket”:
Vi börjar med att värma upp hela kroppen med lite rörelseövningen. Sedan centrerar vi uppvärmningen kring läppar/tunga/stämband (alltså språkljudsövningarna). Och slutligen avslutar vi med att göra en uppvärmning som kan kallas ”flugan” eller ”tonsnöret”. I den övningen börjar man ljuda en låg ton (med handen/flugan nära marken) och sen flyger flugan högre och högre upp (mot taket).

Tanken med språkljudsövningen är en slags ”call & respons”. Det vill säga; jag ljudar ljudet tre gånger (med stort stöd från magen) och barnen svarar på samma sätt. Jag försöker att alltid göra ljuden taktfast och hålla samma tempo genom hela övningen. På lång sikt tänker jag att det bygger upp en slags känsla för puls samtidigt som kören blir mer ”sammansvetsad” (själva poängen med en kör är ju att sjunga tillsammans). Ljuden i sig är också något jag märkt att många barn jag möter faktiskt behöver öva på; så överdriv gärna!

Och för den som undrar kör jag inte med skånska R – jag är trots allt värmlänning.

Så varför inte testa den här övningen som uppvärmning inför nästa gång du ska sjunga tillsammans med barnen på förskolan?

Ladda ner språkljudsövningarna som PDF genom att trycka på den här länken! Den är anpassad för utskrift i A3-format.

#Kör, #Musik, #Sång, #Språk, #Språkljud, #Tillsammans, #Uppvärmning