Välkomna till matteaffären!

På avdelningen jag arbetar på har vi en matteaffären. Matteaffären består av en gammal brun uteleksakslåda som vi inrett med egensnickrade hyllor. På hyllorna finner man diverse läckra matvaror som vi gemensamt skapat av pinnar och grenar från närmiljön.

Bild på insidan av matteaffären.

Skapa matvaror

”Kan vi inte göra munkar/glassar/kex till affären?” frågar barnen. Jodå, det kan vi, bara vi hittar en bra gren, svarar jag.

Barnen är med i alla steg, från gren till glass, som vi brukar säga. Vi väljer ut en lämplig gren och tittar på den. Vad kan denna bli? Hur ser formen ut? Vad liknar den? Är den färsk eller är den murken? Hur kan vi veta det? Vad är en rimlig storlek på en gren om vi exempelvis vill göra oreokex, en munk eller en glass? Vi tittar och måttar, letar och hittar. Sen tar vi fram verktygen.

Tälja med potatisskalare

Fogsvansen (såg) är ett måste liksom slippapper och i vissa fall är det bra att ha en rasp och en centrumborr. Behöver vi snida till träet för att forma det så täljer den vuxne med kniv och barnen med potatisskalare. Att tälja med potatisskalare är ett bra alternativ till täljkniv för barnen då man slipper risken att barnen skadar sig rejält som de kan göra med en kniv. Då barnen täljer med potatiskalare brukar vi ändå uppmuntra dem ha ”täljvantar” på sig, det vill säga vanliga fingervantar, så att de inte ska skära sig på potatisskalaren. Vi ser till att det är gott om utrymme mellan barnen som täljer så att de inte kommer för nära varandra med det vassa verktyget. Och påminner om att man alltid ska tälja bort från sig, för att inte råka skära sig.

När sedan biten vi ska arbeta med är avsågad och vid behov snidad så slipas den med slippapper så den blir len. Därefter skissar vi på den med blyerts. Hur ser en munk ut? Var ska frostingen vara? Vad för olika smaker har glassen? Var ska vi måla respektive smak?

Vi skissar och markerar på träet var respektive färg ska vara. Därefter får barnen en och en komma fram och måla en liten del av matvaran tillsammans med en pedagog. Eftersom det är vårt gemensamma material är det bra om vi skapar det tillsammans, så många barn som möjligt ska kunna vara med och måla. När matvaran är helt klar så läggs den in i affären och så är det dags att handla!

Kom och köp!

Barnen får vars 10 fysiska ”pengar” (vi använder stora pärlor) att handla för. På den öppna matteaffärs-lådan kan man se vad varorna kostar. Inne i lådan sitter en pedagog och säljer, antingen själv eller tillsammans med ett barn. Barnen får därefter komma fram en och en och handla. De får räkna ut vad varje vara de vill köpa kostar och hur mycket de har kvar efter att de handlat just den varan. Under tiden barnen handlar skriver vi ett kvitto för att synliggöra vad de köpt och vad det kostade.

Brevid matteaffären lägger vi ut sittdynor så att barnen kan sätta sig där och samtala med varandra och fika på allt gott de handlat. ”Jag köpte morötter, de kostade bara en krona!” berättar ett barn för en annan. ”Jag köpte oreokex, vill du smaka?” säger kompisen brevid. Tillsammans lekfikar de och samtalar. När de är klara lämnar de tillbaka kvitton och varor till affären, dvs ”kommer med leverans” och ställer sig sedan sist i kön igen för att få handla en gång till.

Kundkorg med tillhörande kvitto.

Att lära genom matteaffärens alla delar, från gren till glass, är både lekfullt och meningsfullt. Att få bekanta sig med naturen, att använda den för att skapa lek- och lärmaterial såsom matvaror till en affärslek är meningsfullt. Då vi använder oss av naturmaterial men också då barnen lär sig tekniker för att omvandla naturmaterial till lek- eller bruksmaterial arbetar vi hållbart. Bearbetningen av naturmaterialet får ta tid, processen från gren till färdig produkt synliggörs och barnen får förståelse för vilket gediget arbete det är att producera en enda glass/munk/kex i trä. Det skapar också gemenskap. Vi gör detta tillsammans, ansträningen för att få klart munken/glassen/kexet är gemensam, materialet är vårt. Och sen får vi leka med det!

”Lina! Jag vill handla i affären igen!” säger ett barn och kommer med den snabbaste leverans av varor jag någonsin sett. ”Det går bra! Ställ dig sist i kön så hinner du handla en gång till innan affären stänger” svarar jag.

#Hemmagjort, #Lek, #Matematik, #Utepedagogik
3 svar på “Välkomna till matteaffären!”