fbpx

Att arbeta med tematiskt med de yngsta barnen

Ibland får man höra att temaarbete med de yngre barnen är svårt, och hur får vi det att passa alla? Och är det bra att arbeta efter tema? Tänkte beskriva lite hur vi har gjort på min avdelning med barn som är ett till tre år. 

Tofsingarna

Att arbeta med tematiskt med de yngsta barnen - Marie Olsson

På min avdelning var vi tidigt enade om att vi ville ha ett tema där vi tydligt fick in läroplanen och hade en röd tråd att följa. Kommunen jag arbetar i valde ett övergripande mål för alla förskolor med inriktning på hållbar utveckling. En av mina kollegor var tidigare sugen på att arbeta med temat Tofsingarna. Detta inriktade sig på just hållbar utveckling; specifikt miljö vilket passade utmärkt tyckte vi. Nu skulle barnen bli miljöhjältar!

Tofsingarna är ett kreativt material där varje kapitel innebär en resa tillsammans med barnen. Man möter trollet Snofsan och hennes kompisar Tofsingarna i trollskogen. En resa har handlat om plast, nästa om glas och sedan metall. Efter varje utförd resa fick barnen sätta upp ett märke på sin egen miljöhjälte-plansch där vi tydligt kunde var vi befann oss i temat. 

Anpassa materialet

Eftersom materialet egentligen är mer lämpat för de äldre barnen så var det en utmaning att anpassa innehållet för våra barn som är mellan ett och tre år. Vi fick förenkla och bryta ner temat i enklare delar, samtidigt som vi använde materialet som utgångspunkt. Snofsan blev en levande figur genom bilder och animeringar, lämnade brev med uppdrag och vi skapade en egen figur – miljöboven! Miljöboven kom till avdelningen lite då och då och slängde exempelvis plastskräp när det var plast vi fokuserade på. Plasten tog vi tillvara på och skapade pyssel av.

Vi insåg tidigt att det var lite läskigt för några av barnen när miljöboven kom på besök. För att avdramatisera det lite så ringde vi via zoom så barnen fick både se och prata med miljöboven och där visade det sig att han faktiskt var ganska snäll men hade dålig koll på hur saker och ting går till. Vi frågade varför han skräpar ner så mycket och fick till svar att han inte visste var han skulle slänga det. Tokigt tyckte barnen, och vi fick därför skapa en papperskorg som han sedan kunde hämta.

Att hålla temat vid liv

Genom videoklipp, påhälsningar, brev och även samtal har figurerna fått liv och barnen ser spår efter dem överallt. Vi hittade glitter på golvet, då var det miljöboven som varit i farten! Men hur når vi de yngsta barnen, som ännu inte kan förmedla sig genom tal? Hur ser vi att de utvecklas och också blir miljöhjältar? Vi insåg att barnen visade utveckling genom handlingar. Det plockades skräp som gavs till oss, och vi hörde även hur ord som plast, ”inte kasta” och miljöboven började att surra i barngruppen. 

Vårt syfte

Syftet med vårt temaarbete är att få barnen att bli både nyfikna, intresserade samt medvetna på ett lekfullt sätt att det vi gör påverkar miljön omkring oss. Förutom det berör vi bland annat språk (begrepp), kreativitet och motorik, fantasi och föreställningsförmåga, matematik, naturvetenskap, trygghet och mycket mer. Det är här vi ser att det sker något i barngruppen! Vi ser att det har skett en utveckling hos dem när vi går till ateljén och ska pyssla med materialet miljöboven lämnat ner. Första gången var det kanske lite läskigt när vi skulle kladda med målarfärg, eller limma fast något. Men nu är det plötsligt intressant och roligt. Att våga känna på material och även vara trygg i sig själv när miljöboven kommer på besök är också tecken på utveckling. Vi ser även intresset hos dem att det vi gör är något spännande och ibland lite tokigt. 

Den röda tråden i temat hjälper oss att hålla fokus och tillsammans planerar vi för två-tre veckor i taget. Att levandegöra figurer gör att barnen har någon att relatera till. Snofsan planerar nu att komma och hälsa på och eftersom miljöboven skräpade ner metallburkar som vi nu har målat, ska hon hjälpa till med att plantera solrosor. 

Författare

#Hållbar utveckling, #Tema, #Tofsingarna, #Yngre barn

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *