Förskolan och vårens magi – en tid för lärande och förundran

Våren på förskolan är verkligen en magisk tid fylld av utforskande och upptäckter. När naturen vaknar efter vintervilan väcks också barnens naturliga nyfikenhet till liv. Vårens ankomst ger oss pedagoger oändliga möjligheter att inspirera och skapa meningsfulla lärandesituationer där naturens under fungerar som vår största resurs.

Att fånga vårens möjligheter

Som pedagoger har vi en unik chans att använda våren som en plattform för lärande. Tänk på vad en enkel promenad i skogen kan ge. Ett barn kanske ser en fjäril för första gången, medan ett annat stannar för att granska mossan på en sten. I dessa små, vardagliga stunder växer barnens förståelse för världen omkring dem – inte genom att vi berättar för dem vad de ser, utan genom att vi uppmuntrar deras frågor och observationer. Det är i frågan ”Varför är blommorna gula?” eller ”Hur vet fåglarna att det är vår?” som magin sker.

Naturens första vårtecken 

När de första vårblommorna börjar titta fram ur marken, är barnens glädje och förundran nästan påtaglig. Krokusar, snödroppar och tussilago dyker upp som små färgklickar i det annars grå landskapet. Barnen samlas kring dessa små, nästan magiska knoppar och studerar dem noggrant. De tittar, känner, luktar, diskuterar och frågar – deras nyfikenhet är gränslös.

Lärande genom naturen

För pedagogerna är detta en fantastisk möjlighet att lära barnen om naturens kretslopp och hur växter växer. De berättar om hur frön som planterades förra året nu har börjat gro, och om hur solen och regnet hjälper blommorna att växa. Barnen får lära sig om olika blomsorter och deras unika egenskaper, och  de får  uppleva hur viktigt det är att vara varsam och respektfull mot naturen.

Fågelsång och vårens ljud

Materialet om våren finner ni inne på @utepedagogerna

Men det är inte bara ögonen och känseln  som kan studera vårens stundande ankomst. Om vi spetsar våra öron kan vi även fånga upp vårfåglarna och deras härliga skönsång. Vi får höra småfåglarna kvittra och sjunga sina vårsånger. Barnen lyssnar fascinerat, försöker härma deras läten och lär sig om olika fågelarter och deras sång. De får veta hur fåglarna bygger sina bon och tar hand om sina ungar, och kanske ser vi till och med en fågelmamma som matar sina små.

Alla sinnen i bruk 

Att använda alla sinnen för att uppleva våren är viktigt. Barnen får känna på de mjuka kronbladen, lukta på blommornas doft, smaka på ätbara växter och lyssna på naturens ljud. Dessa sinnesupplevelser hjälper barnen att fördjupa sin förståelse och uppskattning av naturens under. Genom att koppla våren till alla sinnen hjälper vi barnen att uppleva och uppskatta naturens skönhet och mångfald, samtidigt som deras sinnesutveckling och kreativitet främjas. 

Bjud in alla sinnen att delta på er promenad genom parken eller skogen.  

  • Vad ser vi?
  • Vad hör vi?
  • Vad känner vi?
  • Vad doftar det?
  • Vad smakar det?

Empati och respekt 

Våren påminner oss om vikten av att vara närvarande. Det handlar inte bara om att se en blomma eller höra en fågel – det handlar om att känna vinden på kinden, lukta på våta jorddoft och låta solen värma huden. När vi låter barnen använda alla sina sinnen för att utforska våren, hjälper vi dem inte bara att förstå sin omgivning – vi ger dem verktyg att känna empati och respekt för naturen.

Och det är här vi kan göra skillnad. Genom att lära barnen att naturen inte är något vi bara tittar på, utan något vi är en del av, hjälper vi dem att bygga en djupare koppling till miljön. Det kan vara att plocka upp skräp, odla växter eller tillverka en fågelmatare blir plötsligt mer än bara aktiviteter – de blir frön till ett ansvarstagande som vi hoppas följer med dem genom livet.

Att stanna upp när vårens första solstrålar värmer vår kind 

Att stanna upp och ta in våren är av stor betydelse för barnens utveckling, hur märkligt det än låter. Men när barnen får möjlighet att stanna upp och observera naturens underbara förändringar, upplever de en djupare koppling till omvärlden. Vårens färger, dofter och ljud stimulerar deras sinnen och hjälper dem att skapa starka minnen. Frisk luft och utomhuslek ger inte bara fysisk aktivitet, utan främjar även mental hälsa och känslomässig balans. Genom att ta sig tid att stanna upp och andas in våren får barnen en chans att uppleva lugn och förundran, vilket stärker deras nyfikenhet och inlärningsförmåga.

Så låt oss tillsammans med barnen våga stanna upp, känna, uppleva och dela glädjen.

Vem vet vilka små frön av inspiration vi planterar när vi låter våren vara en del av vårt utforskande?

Författare


Upptäck mer från Tankar om Förskola

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

#Lärande, #Utemiljö, #Utepedagogik, #Våren

Lämna ett svar