Musik i praktik – i förskolan

Talangmyten

Om jag fick en krona för varje gång någon sagt till mig att ”jag vill jobba mer med musik men är helt tondöv” eller liknande så hade jag säkert haft över hundra spänn! Av någon anledning så har just ämnet musik fått någon slags skrämmande status som jättesvårt och en talang medans naturkunskap och matematik är något som alla kan, och om vi inte kan det så lär vi oss tillsammans *tihi*. Varför är det så? Och varför kan inte musik läras tillsammans? Jag är även emot begreppet ”talang”.

Det finns inte något som heter talang. Intressen tror jag på, att bli intresserad för något och sedan göra det ofta och bli bra på det. Inte nog med det, ska man bli riktigt bra på det så måste det övas. Inte bara övas utan medvetet övas, med mål, lärare och systematik och då, många tusen timmars medvetet övande har man plötsligt talang. Ett sjukt sammanträffande.

Ja jag vet, provocerande.

Jag håller med. Provocerande att man kunde ha blivit bra på det där som man vill vara bra på ”bara” genom att öva på rätt sätt. Nu kommer många av er även tänka ”det är ju inte sant, vissa har fallenhet för blablabla”. Är det fallenhet? Eller är det intresse. Våra hjärnor är olika; vi tycker om olika saker. Är det då något som är helt ointressant så kommer det inte fastna lika mycket som något vi älskar. Jag är helt säker på att vem som helst kan bli bra på vad som helst! Om det inte kommer till rent fysiska eller kognitiva hinder som muskler, längd eller IQ.

Det är dock så att det är svårt, jobbigt och tråkigt att bli bra på saker. Till och med saker vi älskar. Timmar av övning och frustration. Skulle det då vara något som vi inte alls finner intressant eller givande så kommer vi aldrig orka lägga all den tiden och mödan utan slutar lyssna och ger upp relativt snabbt. Det är just därför jag nästan alltid på frågan ”jag har alltid velat lära mig gitarr, kan du inte ha en nybörjarkurs?” svarar ”Nej.” För ingen har alltid velat LÄRA sig gitarr utan har alltid velat KUNNA utan jobbet. Det förstår jag. Jag har spelat gitarr i 22år och har extremt mycket kvar att lära. Hade hellre kunnat det utan att behöva öva.

Idé

För några år sedan fick jag idén att döda myten om att musik är svårt och visa att musik bara är så svårt som vi gör det. Jag tyckte att det var synd när barnen på förskolorna missade allt det roliga och givande som musik ger och att pedagoger vill men inte gör för att de inte kan och inte vågar. Så jag började fila på olika sätt att koka ner musik till konkreta lekar och övningar som vem som helst kan göra.

Inga gitarrsolon, musikaler eller arior utan lekar med konkret planering och innehåll som alla kan känna igen och relatera till. Det ska inte heller vara en materialsport, allt ska finnas på en standardförskola. Sist men inte minst ville jag förmedla ett förhållningssätt kring hur man kan tänka på och jobba med musik överallt.  Vi måste börja göra skillnad på begreppen musiker och musikant, jag brukar tolka de såhär.

• Musiker = Musikaliskt utbildad. Kan teorin, kan instrument och är formellt utbildad.
  • Musikant = Spelar för livet, för att det är kul. Använder sig av musik, instrument och musikspelande helt utan konstnärliga ambitioner.

Vi kan alla vara musikanter, barnen är det redan om du ger dem chansen.

Lösningen

För några år sedan fick jag förtroendet av Studentlitteratur att samla alla dessa tankar, övningar, lekar, tips och trix i en bok. En bok som ska gå att plocka upp, hitta något som låter kul och sen bara köra. Men även med tankar kring varför musik är något viktigt och meningsfullt. Inte bara för förskolan utan för alla egentligen, oavsett kultur och bakgrund.

Boken riktar sig till dig som inte är musiker, men som vill veta hur du kan få in musik i allt förskolan gör. Det är en bok om at ha kul, om att leka med musik och om att göra i stället för at prata. Praktisk musik. Musik i praktik helt enkelt.

Här får ni ett musikaliskt förhållningssätt rakt i handen. Från det att ni håller i boken så kan ni vara i gång med första musikundervisningen eller leken bara 10 minuter senare. Följ steg för steg-instruktionerna till en början, men läs även texterna runt omkring själva planeringarna. Då kommer ni plötsligt ha en oändligt stor bank av variationer på musikundervisning i förskolan.

Jag lade 22 år på musik och 10 år på förskolan för att visa er hur ni kan göra det på 10 minuter. Jag hoppas det är till hjälp, och om ni vill veta mer så hör av er!

Köp boken här, eller på valfri bok-köparsida!

#Litteratur, #Musik, #Musik i förskolan, #Studentlitteratur