Bildstöd råder bot på vardagsstressen

Plagneter

Det hela började under ett föräldramöte på barnens förskola där pedagogerna stolt visade upp hur de jobbar med bildstöd på avdelningen för att tydliggöra dagen för barnen. Johan Rünow, som är en erfaren grafiker, tänkte direkt ”wow, vilka fula bilder men bra koncept”. Med det i tankarna, och en avsky mot både laminerade bilder och häftmassa, gick han hem och en idé började gro.

Med sin erfarenhet av grafisk design och att förr ha tryckt pins till vänner och bekanta jobbade Johan fram ett bildstöds-system baserat på runda magnetknappar. Bilderna på magneterna ritar han själv och gjorde en uppsättning med vardagliga saker. Så som äta, sova, titta på tv, leka att använda hemma. Stolt samlade han familjen i köket och visade upp idén. Han satte upp ett schema med de nya magneterna och lät barnen titta på det. Vad de inte visste var ett detta var en vändpunkt, det tog en minut för att dagen skulle gå från oklarhet till klarhet och på ett dygn förändrades deras liv.

Förändring

Barnens eviga frågor om vad de skulle göra, vad som händer sedan och varför försvann som i ett trollslag. Nu var det inte längre en fråga när barnen skulle titta på tv. Det är efter maten, bara kolla på bilderna. Snabbt lärde sig de 4,5 år gamla barnen att titta på bilderna i stället för att ställa upprepande frågor. De fick en tydlig överblick av vad dagen innehöll och vad som skulle ske.

En stor del av vardagsstressen försvann och en del av livspusslet blev tydligt, strukturerat och tillgängligt. Så tillgängligt att barnens kompisar började titta på deras bilder när de kom över och lekte. Detta ledde till att deras föräldrar ville ha magneter att använda hemma. Plötsligt ville föräldrarnas kompis syster ha, sedan kompisens systers vän och efterfrågan blev så stor att Johan bestämde sig för att starta ett företag där magneterna kan beställas. Vid lanseringen tog det inte mer än tio minuter innan telefonen började surra och första beställningen kom in.

Plagneter

Produkten fick namnet ”Plagneter”. En sammansättning av Planering och magneter, smart namn då det även fungerar perfekt på engelska.

Något för precis alla

Sedan lanseringen har Johan fått feedback och beställningar från småbarnsföräldrar, LSS-verksamheter, barn till föräldrar som lider av demens eller Alzheimers. Alla har samma upplevelse, att detta öppnar en helt ny värld av begriplighet, planering och kommunikation för de som behöver kognitivt minnes-stöd och en överblick av vardagen. Mängden bilder att beställa har gått från ca 60 till 250+ stycken då Johan kontinuerligt skapar nya bilder eftersärskilda önskemål. Utvecklingen av produkten är under ständig utveckling och framtiden bjuder på exempelvis olika tidsverktyg som just nu är under konstruktion. Detta visar på en stor efterfråga av något som hjälper precis alla med att underlätta dagens planering och det eviga vardagspusslandet.

Äntligen

Personligen tycker jag det är magiskt att höra Johan prata om detta. Han har genom idéer och upplevelser upptäckt och upplevt det som specialpedagoger ständigt pratar sig hesa kring, bildstödets styrka. Inom autismverksamhet har det varit standard och ett måste i så många år men av någon anledning är det ett ganska stort motstånd mot, och lite av en stigmatisering av, det i ”vanliga” livet. Man likställer dessa hjälpmedel med särskilda behov. Bildstöd, överblick och struktur är inga särskilda behov utan används av alla alltid hela tiden, oavsett vem du är. Låt mig ge ett exempel. Vi säger att jag tar och raderar allt i din kalender och sedan plockar bort alla trafikljus i hela Sverige. Jag tror inte det går bra utan den överblicken eller det bildstödet. Tror du? Detta är samma sak.

Jag hoppas att den här är steget som gör bildstöd populärt och ”normaliserat” för alla då det är ett så pass bra verktyg som hjälper så många, på så kort tid att det är helt sanslöst att det inte redan är standard i alla skolor, förskolor och hem. Om jag ska vara rent krass så är skolorna och förskolorna där jag träffat de allra mest kompetenta och engagerade pedagogerna fyllda av bildstöd, både för barn och vuxna. Bara en sån sak.

Vill ni veta mer om Plagneterna så besök hemsidan!

#Bildstöd, #Häftmassa, #Laminering, #Plagneter, #Schema, #Struktur